Meny

Lukk

Blogg

Perfekt filtrering for nettbutikk

Erfaringen vår fra en mengde brukertester av nettbutikk er at filtere på kategorisider og søkeresultat er ekstremt viktig for nettbutikk med mer enn bare et få produkter. Brukere er utålmodige og vil ikke lete gjennom rad på rad av produkter for å finne det som er relevant for dem. I dette innlegget vil jeg legge frem våre anbefalninger til god filtrering i nettbutikk, basert på våre funn og observasjoner i brukertester.

Les mer

Black Friday

Årets viktigste salgsdag nærmer seg, men salgsrekordene kommer ikke av seg selv. Vi har samlet noen gode tips til deg som er litt sent ute, men som har garantert sjefen at du når årets hårete budsjett.

Les mer

Har du kontroll på lageret?

Det er viktig å tenke igjennom logistikken bak nettbutikken både før oppstart og underveis i karrieren. Det hjelper lite om nettbutikken ser bra ut og fungerer bra dersom leveransene ikke flyter som de skal etter kunden har gjort et kjøp.

Les mer

Gambler du med konverteringen?

Er du en gambler eller er du en vitenskapsmann (eller -kvinne) når det kommer til deres konvertering? Mange nettbutikker gambler med konverteringen, og i denne bloggen gir vi deg løsningen på hvordan du kan unngå dette.

Les mer
To varianter av en kampanjebanner for EnklereLiv

Få bedre forsidekampanjer

I denne bloggen vil jeg dele litt om våre erfaringer med bruk av kampanjefelter på forsiden av nettbutikken, basert på flere brukertester og A/B-tester vi har kjørt.

Les mer
Graf som viser friksjonsterskel fordeling på brukerpopulasjonen

Friksjonsterskelen - hva skal til for at brukeren gir opp?

For mange er det vanskelig å forstå hvordan det kan ha seg at om man for eksempel flytter posisjonen på kjøpsknappen så går konverteringen opp, eller om det tar et sekund lenger å laste siden så går konverteringen ned. Vi kjenner oss jo ikke igjen selv med at vi sitter med stoppeklokke for å avgjøre om vi skal handle eller ikke. I Convert bruker vi begrepet Friksjonsterskelen, som vi tror gjør det lettere å forstå konverteringseffekten.

Les mer
Illustrasjonsbilde diverse produkter

Noen tanker om recommendation...

Recommendation er disse flotte listene med produkter som ofte har tittel som “anbefalte produkter” eller “vi tror også du liker”. Det kan enklest forklares med at det er en modul som prøver å lære seg hvilke produkter det er lurt å vise for å ha høyest sannsynlighet for at brukeren gjør et kjøp.

Les mer
Brukertest med kunde

Brukertest: Brukerens førsteinntrykk

Vi gjennomførte nylig brukertester i et prosjekt hvor vi skulle undersøke hvor sterke visuelle signaler som måtte til for å gi brukeren riktig inntrykk av hva han kunne gjøre på nettstedet. Innsikten vi fikk i testen tenkte jeg å dele med dere i dette blogginnlegget.

Les mer
Illustrasjon av eyetracking

Hva er Eyeflow og hvordan påvirker det konverteringen?

Eyeflow handler om hvordan øynene til brukeren skanner over en webside. Når vi ser på en webside leser vi ikke all teksten fra venstre til høyre som man leser en bok, men øynene går på kryss og tvers av websiden for å danne seg et inntrykk av siden og finne det man leter etter. Eyeflow i konverteringsoptimalisering handler om å prøve å lede brukerens øyne dit man vil at han skal se.

Les mer
Investeringskostnad pluss driftskostnad pluss forvaltningskostnad

Total Cost of Ownership - det prosjektet egentlig koster deg

Mange av våre konkurrenter vil nok heve øyenbrynene over at vi forteller deg at prosjekter ofte er dyrere enn du først tror, men vi mener det er viktig å belyse av flere grunner. For det første er det viktig for at våre kunder setter av tilstrekkelige budsjetter til gjennomføring av prosjektet på en god måte, og for det andre er det viktig når man skal sammenlikne ulike løsninger og tilbud.

Les mer