Meny

Lukk

Brukertesting og eyetracking

Brukertesting er et viktig verktøy som lar oss få innsikt i hvordan kundene bruker nettbutikken, hvilke frustrasjoner de har og hva de ikke får til. Vi liker å si at å ikke brukerteste nettbutikken, er som for en kokk å ikke smake på maten han lager.

Hvordan fungerer brukertesting?

Brukertesting gjennomføres ved å la representative brukere prøve ut løsningen under observasjon. Dette kan gjennomføres på flere måter, alt fra såkalt geriljatesting hvor man går ut i felten og tester mer sporadisk, til labtester med eyetracking hvor man tester med live-overføring til observatørrom. Felles for de ulike testmetodene er at man observerer hvordan testpersonene bruker løsningen, hva de får til og hvor de får problemer. Basert på denne observasjonen kan man analysere seg frem til hypoteser om hva som fungerer og hva som ikke fungerer like godt og må endres.

Eyetracking - hvor ser brukeren

Vi gjennomfører brukertester med eyetracking, hvor vi bruker spesielt utstyr som kan følge hvor på skjermen respondenten ser under brukertesten. Dette kan gi verdifull informasjon om hva brukeren får med seg, og hvor på nettsiden han leter etter ulik funksjonalitet. Er oppgaven til respondentene å søke etter et produkt, og vi ser på eyetrackingen at de aller fleste titter oppe til høyre på nettsiden etter søkefeltet, er det kanskje dumt å ha søkefeltet nede til venstre.

Vi bruker også dette til å avdekke visuelle signaler som er kritiske for en nettbutikk: Så brukeren at produktet var på tilbud? Fikk han med seg banneret for fri frakt? Så han tidlig Call-To-Action-knappen?

Lite brukervennlige nettbutikker dreper konverteringen

Lite ødelegger mer for konverteringen enn dårlig brukervennlighet. Det hjelper lite om nettbutikken har flotte produktsider med USPer og tydelige Calls-To-Action, hvis brukeren aldri finner produktet han ønsker å kjøpe fordi sortering og filtrering ikke var brukervennlig. 

Vi i Convert er ekspert på BÅDE konverteringsoptimalisering og brukervennlighet, og har derfor en unik tilnærming til hvordan vi skal hjelpe dere å selge mer på nettbutikken deres.

Vil du vite mer om brukertesting og konvert­erings­optima­lisering?

Slå på tråden til Ingar på 913 38 621 eller send ham en e-post på ingar@convert.no