Meny

Lukk

Innholdsstrategi

Innholdsstrategi for nettbutikk handler om å tydeliggjøre hvordan man skal bruke innhold. Dette omhandler alt fra innhold og brukerkommunikasjon som man vil finne på en tradisjonell nettbutikk, til redaksjonelt innhold som man integrerer som en del av nettbutikken.

"Vi må starte en blogg på nettbutikken vår"

Vi opplever at mange ser behovet for innhold, enten fordi de ser andre bruke det eller fordi de føler det er det en moderne nettbutikk skal ha. Det vi mener er viktig med innhold er å ha en god strategi for hvordan man skal bruke innhold, og hva man ønsker å oppnå med det.

Har innholdet som hovedfunksjon å drive trafikk, å forsterke relasjonen til kundene og merkevaren, eller å støtte kjøpsbeslutningen? Eller kanskje innholdet brukes strategisk mot en samarbeidspartner? Det er uansett viktig å ha en plan, og innføre måling for å se resultatene av tiltakene som iverksettes. 

Dersom innholdet har som primærfunksjon å drive organisk trafikk, må dette måles. Har innholdet som primærfunksjon å støtte kjøpsbeslutningen må konverteringsøkningen måles, og evalueres opp mot investeringen i innhold. 

Og alt det andre innholdet...

En blogg, kjøpsguider, artikler eller nyheter er lett å identifsere som innhold - men det er andre viktige komponenter som også bør inngå i en innholdsstrategi. For eksempel hva slags språk og tone man skal bruke i brukerkommunikasjonen - alt fra feilmeldinger til overskrifter. 

Hva skal forsiden inneholde? Bør det være produktanmeldelser på produktsidene, og bør de være skjult eller vises som standard? Hvor skal vi eksponere produkter på tilbud? Skal vi ha en egen side for bestselgere?

En innholdsstrategi skal gi svar på alle disse spørsmålene, og bør ligge til grunn for utviklingen av interaksjonsdesignet av nettbutikken.

Lyst til å ta en prat om hvordan vi kan hjelpe dere?

Ta kontakt med Ingar på 913 38 621 eller ingar@convert.no