Meny

Lukk

Interaksjonsdesign og prototyping

Interaksjonsdesign handler ikke om hvordan løsningen skal se ut, det handler om hvordan den skal fungere - og når det gjelder en nettbutikk handler det også veldig mye om hvor bra den skal selge. Brukervennlighet og konvertering går hånd i hånd, og god interaksjonsdesign fører til god brukervennlighet.

Interaksjonsdesign for nettbutikker er mer enn brukervennlighet

Et godt interkasjonsdesign for en nettbutikk, handler om mer enn brukevennlighet. Det er også nettopp derfor så mange kunder kommer til oss for å designe nettbutikk,  i stedet for de tradisjonelle brukervennlighetsbyråene. Dersom man har fokus på brukervennlighet alene i interaksjonsdesignet, vil man ikke få en optimalt konverterende nettbutikk.

I et tradisjonelt brukervennlighetsperspektiv tar man utgangspunkt i en prosess eller et mål som brukeren har motivasjon til å gjennomføre eller nå. Men alle som jobber med nettbutikk vet at motivasjonen til brukerne for å gjennomføre et kjøp er svært variabel, og denne motivasjonen er noe som også interaksjonsdesignet må ta høyde for. 

Tradisjonelle brukevennlighetseksperter har defor en tendens til å overforenkle interaksjonsdesignet, og utelate kritiske kjøpsdrivere som er viktige som en følge av motivasjonen til kjøpsbeslutningen.  Grunnen til at vi som oftest legger tre USPer i headeren eller footeren kan ikke forsvares fra et brukervennlighetsperspektiv, men det kan forsvares fra et konverteringsperspektiv. 

Men er ikke alle nettbutikker ganske like?

Mange nettbutikker har store fellestrekk, og store deler av det vi kaller konverteringstrakten er veldig lik. De fleste nettbutikker har kategorisider, produktsider og handlekurv - men det er likevel store individuelle forskjeller mellom nettbutikker som setter store krav til interaksjonsdesignet. Noen nettbutikker har mange varianter, noen har utvidet product discovery-funksjoner, mens andre har en sterkt integrert kundeklubb. Selv om alle nettbutikker har store likhetstrekk, må interaksjonsdesignet alltid tilpasses den konkrete nettbutikken og dens funksjonalitet.

Prototyping og brukertesting

Dersom man skal prøve noe nytt eller litt annerledes, anbefaler vi som regel å kombinere dette med prototyping og brukertesting. Ved å lage en enkel prototype og brukerteste denne før man går videre i prosessen kan medføre store besparelser dersom det viser seg at man trenger å endre interaksjonsdesignet for å få ønsket resultat. 

Vil du vite mer om brukeropplevelse og konver­terings­optimalisering?

Vil du vite mer? Ta kontakt med Ole på 402 03 554 eller ole@convert.no