Meny

Lukk

Design og bruker­opplevelse

Vi tenker ikke på design som å gjøre en nettbutikk pen med fine farger og illustrasjoner. For oss handler design om å nå mål, og er kun et verktøy på lik linje som for eksempel innhold. På samme måte som produktbeskrivelsene ikke handler om å være skjønnlitterære mesterverk, handler også design av nettbutikk om å selge produkter.

Vi jobber med design i et konverteringsperspektiv

Å jobbe med design i et konverteringsperspektiv, handler om at design skal være et verktøy for å få flest mulig brukere til å nå målene som er satt. På en nettbutikk er ofte det målet salg, selv om ulike deler av nettbutikken har helt ulike mål. 

Les også: Vi redesignet nettbutikken til VITA og økte konverteringen betraktelig

Skal kjøpsknappen være oransj eller grønn? I de fleste tilfeller vil våre kunder at vi bruker den fargen som selger mest. I andre tilfeller er fargepaletten strengt bestemt av merkevaremanualen til kunden. Det vi uansett er opptatt av er at det ligger tanke bak de visuelle valgene som gjøres i designprosessen, og at de ikke handler om den individuelle designer sin subjektive smak, men hva som er det beste for kunden basert på deres prioriteringer. 

Men, estetikk og gode historier har sin plass også...

Misforstå oss rett, det handler ikke bare om å pushe salg nå, man skal hente salg senere også. Tiltalende og brukervennlige nettbutikker selger bedre enn motsetningen, og vi er derfor alltid opptatt av å balansere det tradisjonelle designfaget mot det merkantile konverteringsperspektivet. Fordelen er at vi er på kundens side hele veien, og er først og fremst opptatt av å hjelpe de å nå sine mål kortsiktig og langsiktig.

Design påvirker brukervennligheten, som igjen påvirker konverteringen

Flere deler av det visuelle designet påvirker brukervennligheten på nettbutikken, og de viktigste faktorene er:

  • Kontrast: Brukes kontrast aktivt i designet til å lede brukerens øyne dit man ønsker både med primærfokus og sekundærfokus?

  • Gjentakelse: Gjør designet det enkelt å gjenkjenne elementer? F.eks. bruk av ikoner som gir mening for brukeren mtp funksjonen de utgjør (utifra hva de har sett før), og brukes det likt over hele nettbutikken.

  • Justering: Brukes justering på en slik måte at det gjør det ryddig for brukeren å scanne siden med øynene (eyeflow)?

  • Avstand: Er avstanden mellom elementer lagt opp på en slik måte at de tydelig grupperer og isolerer logisk innhold og funksjon?

Vil du vite mer om brukeropplevelse og konver­terings­optimalisering?

Vil du vite mer? Ta kontakt med Ole på 402 03 554 eller ole@convert.no