Meny

Lukk

5 tips for å øke konverteringen på nettbutikken deres

Vi i Brains&Coffee jobber med å hjelpe nettbutikker å selge bedre, og bidro med en presentasjon på Checkout 2014 hvor vi presenterte 5 tips for hvordan man kan øke konverteringen med opp mot 25% innen julekvelden. For alle deres som ikke deltok på Checkout 2014, tenkte jeg å dele tipsene her.

Tips 1: Få frem Call-to-action på mobil

Når man lager responsive sider, er ofte en lettvindt løsning å bare stable alt under hverandre på mobile oppløsninger. Problemet med det er at ofte kommer Call-to-action så langt ned på siden at brukeren må scrolle en mil for å se den. Det er derfor viktig at man på mikrokonverteringspunkter som f.eks. produktside, handlekurv og checkout enten dupliserer Call-to-action til toppen av siden eller hvertfall sørger for at den kommer veldig nærme først fold page.

Tips 2: Muligheten til å handle som gjest handler om persepsjon, ikke hvorvidt det er mulig

De aller fleste nettbutikker vet det er viktig å la kundene handle som gjest, men det ikke alle har forstått er at dette handler om brukerens persepsjon og ikke teknologi. Hvis brukeren ikke FORSTÅR at han kan handle som gjest, hjelper det lite at det er en liten checkboks langt ned på siden han kan krysse av for å ikke registrere seg. 

Det er viktig å huske på at brukeren tar avgjørelse basert på intuitive inntrykk, og dersom dette inntrykket ikke tilsier at han kan handle som gjest tror han det heller ikke er mulig. Tipset er derfor: gjør det veldig tydelig at man kan handle som gjest og ikke før brukeren til noe som ser ut som et registreringsskjema.

På bildet: Dette ser jo fryktelig likt ut som et registreringsskjema, og den eneste differansen er at man ikke må taste passord.

Tips 3: Gjør det enkelt for brukeren å komme i gang med checkoutprosessen.

Det er et veletablert psykologisk prinsipp at jo lenger man har kommet i en prosess, jo større er terskelen for å gi seg. Implikasjonene av dette prinsippet er at man bør plassere de stegene med høyest frafallsrate så langt bak i prosessen som mulig - og det er nettopp grunnen til at f.eks. betaling er noe av det siste man gjør i checkoutprosessen.

Gjennom prosjekter vi har gjort, har vi også sett at det å gjøre det første steget ekstremt enkelt, og ikke eksponere brukeren for kompleksiteten som kommer har økt konverteringen betraktelig. 

Skjermbildet over er et godt eksempel på en checkout med veldig mye informasjon og mange distraksjoner for øyet. Vårt tips for denne nettsiden er å fjerne alt av distraksjoner, og kun fokusere på det man vil at brukeren skal gjøre akkurat nå: begynne å fylle ut navn og e-postadresse.

Vi anbefaler som oftest å starte checkoutprosessen med å kun be brukeren fylle ut e-postadressen han ønsker å få ordrebekreftelsen på, og at systemet automatisk lagrer denne selv om kjøpet ikke blir gjennomført. På den måten kan man minne brukeren på varene i handlekurven på et senere tidspunkt om han ikke gjennomførte kjøpet - som veldig mange ikke gjør.

Tips 4: Grupper "Action items" på produktsidene

Med action items, mener vi de viktigste elementene som er drivere til handling: pris, antall, kjøp-knapp, rating osv. Vi har sett tester hvor kun det å gruppere kjøpsknappen med prisen har økt konverteringen med 10%. 

Det er viktig at disse elementene er veldig synlige og logisk plasser på produktsiden, og at brukeren uten å måtte tenke seg om klarer å identifisere disse. 

Tips 5: Ikke distraher øyenene til brukeren bort fra det dere vil han skal se på.

Vi ser tydelig denne effekten når vi kjører brukertester med eyetracking, hvor vi ser at brukeren blir distrahert av elementer som er helt uviktige på det gitte stadiet i prosessen. Er brukeren på produktsiden vil vi at han skal legge produktet i handlekurven, er brukeren i handlekurven vil vi at han skal gjennomføre kjøpet.

Eksempelet under viser hvordan øynene til en bruker ser på produktsiden, men i dette tilfellet får boksen for å bli med på nyhetsbrevet mye mer oppmerksomhet enn kjøpsknappen.

Effekten av disse distraksjonen er større enn man skulle tro, faktisk skal det svært lite distraksjoner til for at brukeren faller av prosessen.

Lykke til med julesalget, og hvis dere trenger flere tips om hvordan dere kan øke salget på nettbutikken deres, er det bare å kontakte oss!