Meny

Lukk

Få bedre forsidekampanjer

I denne bloggen vil jeg dele litt om våre erfaringer med bruk av kampanjefelter på forsiden av nettbutikken, basert på flere brukertester og A/B-tester vi har kjørt. 

Unngå banner blindness

Banner blindness er en effekt som gjør at brukeren overser bannere fordi han har blitt så vant til at det er uinteressant reklame. Denne effekten er ofte svært sterk, og gjør at elementer som har samme type utseende som en banner vil bli oversett. 

Benjamin Gundegaard snakker om hvordan man bør bruke hvit bakgrunn på kampanjebannere på nettbutikken, netttopp av denne grunn. Vi vil trekke det et steg videre: Løsningen er ikke bare bakgrunnsfargen (selv om det ofte hjelper). Løsningen er å lage bannere som ikke ser ut som bannere, fordi når brukeren ser noe som ser ut som et banner vil de ved hjelp av kogntive snarveier bedømme de som ikke-relevante. Det betyr ikke nødvendigvis at bakgrunnsfargen må være hvit.

Når vi gjennomfører brukertester med eyetracking, ser vi enkelt om en banner blir oversett eller ikke. For EnklereLiv arbeidet vi både med brukertesting og konverteringsoptimalisering. Vi kjørte en A/B-test hvor vi testet nettopp effekten av banner blindness. 

Varianten hadde vesentlig høyere trafikk enn originalen, og underbygger nettopp problemet med banner blindeness. Siden banneret i variasjon 1 i mindre grad ser ut som et reklamebanner, men i større grad som et uthevet produkt fører det til at flere brukere klikker seg inn på produktet. Vi kan selvsagt også diskutere hvorvidt bruk av kontraster og bruk av whitespace spiller inn som faktorer i akkurat dette eksempelet. 

Våre anbefalninger til utforming av kampanjebannere er:

  1. Gjør så de ikke ser ut som bannere!
  2. Ha en tydelig Call to action (helst knapp)
  3. Sørg for at budskapet føles relevant for brukeren, og helst personalisert.
  4. A/B-test ulike budskap mot hverandre til enhver tid.
  5. Innholdet må oppfattes som "viktig" og "for meg", og ideelt med en faktor av knapphet

Unngå roterende bannere

Vi har til gode å se et eneste case eller A/B-test, hvor en roterende banner-løsning slår statiske kampanjebannere. Om den roterende banner-løsningen går av seg selv vil den i tillegg være et distraksjonselement som gjør det mer slitsomt for brukeren å se på produkter/innhold rett over og under. 

Men, "alle bruker jo roterende bannere på forsiden?" tenker du kanskje. Spørsmålet du kanskje heller burde stille deg er hvor mange av de som har A/B-testet det. 

Husk mobilvennlige kampanjebannere!

Veldig mange slurver når det kommer til bannere på mobil, og skalerer kun ned banneret så det passer i bredden. Problemet er da ofte at banneret blir helt uleselig. 

Løsningen på dette er for eksempel å ha et system hvor man har mulighet til å laste opp mobilversjoner av kampanjen som har andre dimensjoner og gjør seg bedre på mobile enheter. 

Test, test, test!

Kampanjefelter på forsiden er kjempeenkelt og ekstremt verdifult å A/B-teste, og det er vanvittig mye å hente på å optimalisere budskap og utforming.