Meny

Lukk

Black Friday

Årets viktigste salgsdag nærmer seg, men salgsrekordene kommer ikke av seg selv. Vi har samlet noen gode tips til deg som er litt sent ute, men som har garantert sjefen at du når årets hårete budsjett. 

Black Friday har i mange år vært kjent som den travleste handledagen i USA, opprinnelsen er usikker og variert, noen mener at Black Friday har fått sitt navn fordi handelen denne dagen er så stor at det er den første dagen årsregnskapet går i pluss, altså fra røde til svarte tall. 

Uavhengig av bakgrunnen så er det nå slik at denne dagen har blitt en ekstremt viktig salgsdag, i Norge er det spesielt nettbutikker som markerer dagen og som kan vise til både fem og ti ganger høyere omsetning enn de øvrige dagene i samme periode. Salget denne dagen gir en god indikasjon på handlekraften i juleperioden og Cyber Monday. (30.11)

Hvor stort er egentlig Black Friday i Norge?

Klarna transaksjoner

(Grafen viser transaksjonsvolum gjennomført hos betalingsleverandøren Klarna i perioden 01.10-30.12.2014)

Som du kan se ut i fra grafen overfor og tallene vi har vært så heldige å få fra betalingsleverandøren Klarna så er det ingen tvil om hvilken dag som virkelig skiller seg ut som den største salgsdagen i Q4 2014. 

Hva bør du gjøre?

De som virkelig utmerket seg i fjor av våre kunder hadde en "always on" markedsstrategi og de gikk "all in", de byttet altså ikke bare banneren sin. Flere tjuvstartet salget, i tillegg til å holde tempoet oppe hele helgen. De gikk med andre ord rett fra "Black Weekend" og over til Cyber Monday. For disse nettbutikkene satt salgsrekordene løst denne helgen!

Kundene er allerede innstilt på at det kommer til å være en kaotisk handledag hvor vi kjemper med nebb og klør for å trigge salg. Denne forventningen vil jeg si at gjør forbrukeren mer aksepterende og imøtekommende til en kanskje mer høylytt markedskommunikasjon og bruk av virkemidler som man ikke nødvendigvis forbinder med deres merkevare. Jeg vil også oppfordre til å løsne litt på snippen og gi rom for kreative løsninger som kanskje ikke lar seg gjennomføre hele året, men som kan hjelpe å skille dere fra mengden og gi økt salg denne dagen. 

Så er det viktig at Black Friday ikke bare forblir mellom deg og verktøyene dine, men at dere mobiliserer alle internt og skaper et felles engasjement, slik at dere utmerker dere og virkelig viser dere fra deres beste side, på kundeservice, salg, lager og markedsføring.

The Wolf of Wallstreet(Bildet er fra filmen The Wolf of Wallstret, som absolutt ikke bør etterliknes, men om du har sett filmen så tar du poenget mitt med å skape en felles stemning på kontoret) 

Sjekkliste og tiltak

  • Viser vi rett lagerstatus?
  • Skal vi vise lagerstatus på alle produkter, eller kan vi etterbestille om vi går tomme?
  • Hvordan håndteres ordre og utsendelse raskest? (egne reoler for kampanjevarer?
  • Serverkapasitet, nødvendig med midlertidig oppgradering? 
    • Hva gjør vi om server blir overbelastet?
  • Skal det være produkter/kategorier som ikke skal vises denne dagen?
  • Kommuniser essensiell kjøpsinformasjon tydelig og enkelt:
    • Vises våre betingelser, vilkår, retur, åpent kjøp etc godt nok?
  • Oppdatert produktinformasjon?
  • Tilgjengelige - er vi mange nok på jobb? 
  • Skal vi ha en chat løsning tilgjengelig? Eks: Zopim eller Olark
  • Nyhetsbrev 
    • Kampanjer klare?
    • A/B tester klare?
    • Lister oppdatert?
    • Arbeid med segmentering gjort på forhånd?
  • Fri frakt (over kjøp av x sum f.eks)
  • Opprette eget produktkategori (Black Friday)
    • Bruke som landingside i markedsføringen
    • Gjør det enklere og raskere for kunder å finne relevante tilbud.
  • Nye bannere
    • Bytt bannere jevnlig i kampanjeperioden.
    • A/B test.
    • Svart farge er det som gjelder denne dagen. (sterk gjenkjennelseseffekt)
  • Egne Black Friday badges som vises ved produktbilde.
  • Abandon Cart - slik at dere kan hente inn forlatte handlekurver. 
  • Hva kan vi gjøre for å holde interessen oppe og øke salg?
    • Konkurranser?
    • Lansere nye tilbud hver time?
    • Vise nedtelling til tilbud utløper?
  • Pop-up løsning for innhøsting av e-mail adresser. (om det er et interessant KPI)
  • PrePlay - videomarkedsføring / online event 
  • Tilby kundene lengre betalingsbetingelser (30-45 dager når de velger faktura)
  • Tilby kundene fri returrett og lengre angrerett

I tillegg til dette kommer naturligvis arbeidsoppgaver tilhørende digital markedsføring som du og ditt byrå arbeider sammen om. 

Les mer om våre tjenester her, eller ta kontakt for rådgivning, slik at vi sammen kan knuse årets salgsmål.

Vi optimaliserer forsidekampanjer, designer bannere, A/B tester og hjelper til med alle endringer dere ønsker i Magento

Ønsker dere alle lykke til!