Meny

Lukk

Ikke glem dette før Black Friday!

Vi forventer at årets Black Friday periode vil overgå alt vi har sett tidligere. Netthandelen i Norge er opp 30% hittil i år, og effekten av de pågående kovid-19 tiltakene vil i sum føre til at din Black Friday kampanje i år vil overgå tidligere år.

Det er endel punkter som bør sjekkes av lista før det store salget går live, og for all del implementér disse i din marketing strategi også gjennom resten av året, eller når hensiktsmessig.

Noe av det aller viktigste vil vil påpeke er at du husker å oppgraderer volum av trafikk som serveren din kan håndtere gjennom kampanjeperioden. Om du glemmer det kan websiden fort bli lite responsiv grunnet den økte trafikken, og du kan gå glipp av viktige bestillinger som da konkurrentene dine lett vil snappe opp! 

Alle oss i Convert ønsker dere LYKKE TIL MED BLACK FRIDAY SALGET, og kontakt oss gjerne for en prat om dette. Vi hjelper til med gode ideer, kampanjeplanlegging, design, onsite forberedelser som oppsett i Magento, eller Pimcore etc. Dette er høysesong både for oss og dere så for best mulig hjelp, kontakt oss i god tid.

Elkjøp måtte ty til køsystem for Black Friday 2019

Topp Black Friday tips, tricks & treats:

Som nevnt - noe av det viktigste: husk å oppgradere serverkapasiteten i tillegg til: 

  1. Forbered kommunikasjonen og markedsmateriell om den store dagen i god tid. Som ellers i året, markedsfør og tease tilbudene dine via gode og kostnadsnyttige konverteringskanaler som via nyhetsbrevet eller SoMe i god tid i forveien. For å sikre jevnt trafikktrykk på websiden, send nyhetsbrevene pulsvis, og ikke til hele basen på én gang!

  2. Du kan også bruke dagene i forkant til å bygge email-databasen din (tease at det store salget snart lanserer ved, for eksempel, å trigge folk til å abonnere da de da vil motta tilbudene tidligere, eller en ekstra rabatt). Disse kan du igjen fortsette å engasjere i fremtiden. 

  3. Husk å kjøre re-targeting til besøkende som har besøkt siden din gjennom perioden med relevant innhold basert på historikk både programmastisk og via SoMe.

  4. Kan du gjøre noe ekstra spesielt for medlemmene eller de lojale kundene dine? I så fall bygg kundesegmenter og sikre at disse får et ekstra godt tilbud, eller ekstra poeng ved kjøp.

  5. Fronte rabatter klart og tydelig på forsiden og på produktsidene der hvor tilbudene gjelder, og gjennom hele kjøpstrakten. Bruk klare og tydelige CTAer (call to action) tekster.

  6. Bruk urgency funksjonalitet som for eksempel en countdown-klokke som tydelig viser hvor lenge rabatten gjelder både på websiden og i nyhetsbrevet. Dette vil skape en FOMO effekt (fear of missing out).

  7. Prøv å cross selge og skape oppsalg av tilleggsprodukter som kan matche hva kunden ser på av andre produkter, eller basert på det de allerede har lagt i handlekurven.

  8. De fleste av dine besøkende vil besøke siden din fra en mobiltelefon - er du sikker på at de viktigste sidene er godt nok optimalisert til mobilformatet?

  9. Ved spørsmål kommer kundene lett i kontakt med dere gjennom chat eller andre kanaler?

  10. Samle data gjennom perioden, som du kan optimalisere på i neste storsalg.

  11. Page Speed - trege websider en av de faktorene som driver konverteringsraten ned og Bounce Rate opp - sikre at siden din er kjapp og ta i bruk blant annet enkle SEO optimaliseringsgrep for å sikre god fart. Bruk for eksempel weboptimalisert bilder.

  12. Logistikk - sikre at varelager stemmer med det du promoterer i nettbutikken og at leveransene fungerer som kommunisert.

  13. Sikre god bemanning på kundesenteret på telefon, chat og ikke glem på lageret.

Se enda flere Black Friday tips fra en tidligere Convert bloggartikkel som også lister opp en hel del aktuelle bonusstips!