Meny

Lukk

Logistikk - kjernevirksomhet eller konkurransefortrinn?

Har du som nettbutikkeier noengang satt deg ned å tenkt nøye igjennom hvorfor dere har valgt å håndtere logistikken selv? Og om det er lønnsomt?

I min jobb er jeg stadig i kontakt med kunder, potensielle kunder og generelt det meste som rører seg innen e-handel bransjen i Norge. Et samtaleemne som bruker å dukke opp er hvor mye man som nettbutikkeier har lyst til å gjøre, endringer man skulle ha gjort (for lenge siden) og forbedringer man må utsette.

Så hvorfor blir det ikke gjort?

Man har ikke tid selvfølgelig og en gjenganger for hvorfor man ikke har tid er som oftest ikke forretningsutvikling, økt salg&markedsfokus eller forbedring av kjernevirksomhet, det er elementære ting som at halve dagen går til ordrebehandling, plukk, pakk og sending av varer.

Det er jo fantastisk at så mange jeg møter som driver nettbutikk får såpass mye ordre at behandlingen av de tar mesteparten av tiden deres, det er jo vesentlig bedre enn å surfe VG eller tvinne tomler, for all del. 

Hvorfor startet du opp nettbutikk?

Samtidig så har alle egne idéer om hva de kunne ha gjort bedre for å sikre seg mot økt konkurranse, videreutvikle seg og øke salget ytterligere. Likevel har jeg møtt nettbutikkeiere som har vært klinkende klare på at de ikke kan øke salget ytterligere, rett og slett fordi det ville blitt for mye manuelt arbeid, det er skuffende.

Så hvorfor startet man opp nettbutikk? Det var jo ikke fordi man var usedvanlig flink til å pakke pakker, man ønsket å bidra med noe som ikke var tilstede, vise at man kan bedre selv eller kanskje se ordrene komme inn fra stranden i Spania? 

Suksessen

En kunde av Convert startet opp en nisjeforretning på nett for bare et par år siden, i motsetning til veldig mange andre valgte de å outsource logistikken sin til Bring Warehousing, da de kun var 2 ansatte som ønsket å arbeide med hva de var best på, noe som ikke var plukk og pakk. 

Det viste seg å være en glimrende beslutning, for det tok ikke lang tid før det viste seg å være god butikk og ordrene strømmet inn. På én dag fikk de over 1000 ordre, noe som ville vært helt umulig for de to gründerne å håndtere alene selvfølgelig, i stedet kunne de bruke tiden på neste markedsstunt, som skulle kjøres i gang dagen etter, som var nok en suksess.

Ikke hørt om Bring Warehousing?

Vel det tok lang tid før jeg visste om dette tjenestetilbudet fra Bring selv, jeg dro dermed ut til de for å lære mer og ta med det jeg tror kan være nyttig informasjon for deg som arbeider innen netthandel. 

Bring Warehousing er et eget firma med 300 ansatte fordelt på 9 lagerlokasjoner (Trondheim, Bergen, Drammen, Oslo 4 stk, Sverige 2 stk). Jeg besøkte avdelingen på Berger i Oslo som er Norges største og mest teknologisk avanserte lagerhotell for tredjeparter. (Her snakker vi roboter, førerløse trucker etc)

Forretningsideen er å utvikle, selge og levere kundetilpassede lagertjenester til bedriftsmarkedet i Norge. Selv syntes jeg salgssjefen Niklas Kallis oppsummerte det best slik "Alt du kan gjøre selv på et lager, kan vi gjøre."

 

Med det så mente han at de ikke bare holder kontroll på varelageret ditt, tar i mot ordre, plukker og sender ut varene. Noen eksempler på arbeid de gjør for kundene sine er blanding av maling, konfigurere dekodere, gaveinnpakning, angrerettskjemaer som skal med og kundeservice mottakelse som returhåndtering hvor sluttkunden tror han snakker med nettbutikken, men egentlig er det en hyggelig Bring ansatt.  

 bilde av warehousing på berger

Produktområder:Bring Warehousing gjør faste kostnader variable.                - Niklas Kallis

  • Lagertjenester
  • Container- og trailertrekking. 
  • Havnetjenester.

 

Bring er spesialister på optimale lagertjenester for de fleste produkter, uansett om det er totalløsninger eller bufferlagring. 

(Bufferlagring: For voksende bedrifter som trenger mer kapasitet i periode (eks: Black Friday, jul), når det ikke er lønnsomt å etablere et nytt lager, flere ansatte etc. )

Rent praktisk så får du som kunde tilgang til et program som heter Webaxia, her registrerer du inn ordre fra nettbutikken din, disse blir deretter behandlet av de ansatte i Bring Warehousing. Du vil også få tilgang til rapporter og statistikk slik at du kan følge med på hvor mye du har på lager, hvor lenge de ulike varene har stått lagret osv.

Dette er ikke løsningen for alle innen netthandel selvfølgelig, men at denne typen av outsourcing kun utgjør 5% i Norge til sammenlikning med Europa som helhet hvor man har tippet 30% så vil jeg påstå at det ihvertfall er interessant for en del å se nærmere på.

Gode grunner til outsourcing:

  • Muliggjøre vekst
  • Forberede til vekst gjennom å sikre tilstrekkelig kapasitet
  • Frigjøre kapital for å investere i videre vekst
  • Frigjøre ledelsesfokus til å fokusere på vekst, i stedet for ’drift’
  • Redusere kostnader
  • Redusere finansielle risiko
  • Endre miks mellom faste og variable kostnader
  • Mer effektiv håndtering gjennom spesialisering og stordrift
  • Mer effektive lagringslokaler (lavere pris per lagerenhet)
  • Fleksibilitet i bemanning og kapasitet
  • Kapasitet til å håndtere sesongsvingninger
  • Fleksibilitet i kapasitet, volum, antall SKU`s, etc
  • Unngå utfordringer med håndtering av personal (ferie, sykdom, etc)

Syntes du dette var interessant og vil vite mer?

Da kan du ta kontakt med Bring her eller oss i Convert selvfølgelig.