Meny

Lukk

En knapp verdt 1,9 milliarder kroner per år

Dette caset demonstrerer hvor viktig konverteringsoptimalisering er: En stor eCommerceaktør (du kan nok gjette hvilken) tapte 1,9 milliarder kroner i året fordi de ikke hadde lagt til én knapp i checkoutprosessen.

Hvordan kan en knapp være så viktig?

På en side i checkoutprosessen som kun hadde to felter, to knapper og en link viste det seg likevel at mangelen på denne lille knappen hindret brukere i å kjøpe produkter på dette nettstedet. Feltene var for E-post og Passord, knappene var Logg inn og Registrer, mens linken var Glemt passord.

Og det aller verste var at butikkeierne, designerne og utviklerne hadde ingen idé om at det manglet en knapp i det hele tatt, og langt mindre hvor mye den manglende knappen var verdt for de. Knappen som viste seg å mangle var "Handle som gjest" - for selv om de trodde folk ville like å registree seg for å slippe å fylle ut informasjonen på nytt neste gang de skulle handle hos de, viste det seg at brukerne ikke alltid ønsket å registrere seg. 

Dette er nok mer sant i dag enn det var for 5 år siden, vi er allerede registrert på et utall tjenester og nettsider, og i tillegg får vi irriterende nyhetsbrev og spam fra mange av de. Terskelen for å registrere seg på en nettbutikk eller nettside har nok bare økt.

Dette er ikke et nytt case, likevel har mange norske nettbutikker samme mangel

Det er faktisk over 5 år gammelt, men likevel ser jeg fortsatt mange norske nettbutikker som går i samme fella. En ting er at det finnes fortsatt mange norske nettbutikker som ikke tilbyr brukerne å handle som gjest, men det som er nesten like viktig er at svært mange norske nettbutikker gjør det ikke TYDELIG for brukeren at de kan handle som gjest. 

Det holder ikke å gi brukeren mulighet til å handle som gjest, han må forstå det med en gang...

Det holder ikke å la brukeren handle som gjest, hvis muligheten er bortgjemt langt ned under folden, eller hvis det første brukeren ser i checkoutprosessen er et digert registreringsskjema som riktignok har en avkrysningboks helt nederst for å ikke registrere bruker. Brukeren vil da tro at man må registrere seg, og effekten vil være den samme.

Dette caset illustrere så godt hvor viktig det er å jobbe med konverteringsoptimalisering, riktignok skal det litt til å finne 1,9 milliarder kroners-forbedringer over alt, men det kan være små enkle ting ved nettsiden eller nettbutikken deres som dere taper veldig mye konverteringer på.

Les mer om caset: $300 million dollar button