Meny

Lukk

Har du kontroll på lageret?

Det er viktig å tenke igjennom logistikken bak nettbutikken både før oppstart og underveis i karrieren. Det hjelper lite om nettbutikken ser bra ut og fungerer bra dersom leveransene ikke flyter som de skal etter kunden har gjort et kjøp.

Logistikk er kunnskapen om å planlegge, administrere og organisere vare- og informasjonsstrøm 

Et godt ERP system kan hjelpe til med å administrere og organisere vare- og informasjonsstrømmen, men å planlegge en logisk flyt på lageret, bestemme varelokasjoner og legge opp til effektiv internrutine må planlegges og igjennomgås godt internt for et effektivt resultat.

Noen spørsmål som er viktig å tenke igjennom:

  • Ønskes det å tilby dellevering?

  • Hvordan skal leveranse av restvarer linkes til eksisterende ordre som trengs fullføring? Skal varen legges på lager først, eller hentes direkte til plukking?

  • Trengs det at systemet foreslår hvilke varer som burde bestilles når varene når en viss lagerbeholdning?

  • Skal alle varer være på lager, eller er det noen forhandlere som er raske til å levere slik at det ikke er nødvendig å ha varene “inhouse”?

  • Hvordan skal lageret bygges opp for å være mest effektivt?

  • Hvordan skal returer håndteres? 

Å velge et ERP system som kan integreres mot nettsiden slik at nødvendig vareinformasjon og lagerstatus kan flyte sømløst begge veier sparer mye manuell jobb. Ved å ha lager- og vareinformasjon kommende direkte fra ERP til nettsiden unngår man å måtte vedlikeholde disse dataene to ulike steder slik mange gjør i dag. 

Flytdiagram som viser Flyten mellom Magento og ERP system fra kjøp til leveranse (i dette tilfellet er det funksjoner hos Embedded ERP som er tegnet opp):

Ved oppstart av ny nettbutikk og oppbygning av lagerlokasjoner er det flere strategier på hvor vidt det lønner seg å starte opp med logistikk som er forberedt på beste scenario (Høy omsetning), eller å starte i det små og utvide i takt med salg og omsetning. Her er det selvfølgelig ingen fasit, da det er vanskelig å forutsi hvordan veksten på nettbutikken vil bli. Det lønner seg som regel å legge opp realistiske mål for nettsiden - anslå hvor mange ordre det er ønskelig å oppnå fremover og bygge opp lager og logistikk deretter.

Er du forberedt på at du kan nå målene dine og at nettbutikken blir en kjempe-“hit”? 

Å bygge opp lageret på en logisk og effektiv måte ved oppstart vil lønne seg i forhold til ressurser og tidsbruk. Det kan være lurt å ta kontakt med noen som har erfaring på feltet før lageret settes opp. En måte å bygge opp lageret på kan være noe som dette:

 

Å navngi reolene på lageret, samt de forskjellige hyllelokasjonene er alfa-omega. I de aller fleste ERP-systemer kan det legges inn lager- og hyllelokasjoner per vare og skrive ut plukklister basert på lagerlokasjon. Dette vil hjelpe på flyten på plukkingen av varer og effektiviteten til de som skal plukke varer. I prosessen med å plukke varer må interne rutiner og hva som passer best i hvert enkelt tilfelle bestemmes Her er det for eksempel noen som plukker per ordre, og noen som plukker per lagerlokasjon avhengig av hva som er tilgjengelig i ERP systemet samt personlige preferanser.

Husk at leveransen av varer som er kjøpt på nett er vel så viktig som prosessen med å få kunden til å gjøre et kjøp i akkurat din nettbutikk. Har du ett effektivt og logisk lager?  Vil kunden handle der igjen eller anbefale nettsiden til sine venner?