Meny

Lukk

Hva er Eyeflow og hvordan påvirker det konverteringen?

Eyeflow handler om hvordan øynene til brukeren skanner over en webside. Når vi ser på en webside leser vi ikke all teksten fra venstre til høyre som man leser en bok, men øynene går på kryss og tvers av websiden for å danne seg et inntrykk av siden og finne det man leter etter. Eyeflow i konverteringsoptimalisering handler om å prøve å lede brukerens øyne dit man vil at han skal se.

På kryss og tvers

Illustrasjonen viser hvordan øynene typisk vil bevege seg for en bruker som kommer inn på en ny side. Dette er helt vanlig og de aller fleste av oss skanner nettsider på denne måten, men utfordringen dette medfører når man jobber med konverteringsoptimalisering er at det er viktig å få brukeren til å få med seg de viktige elementene på de få sekundene han bruker på å vurdere om siden er relevant og gir verdi for ham.

Dersom brukeren ikke får med seg f.eks. Call-to-action innen få sekunder, synker konverteringen som regel ganske dramatisk.

Hvordan kan vi påvirke eyeflow?

Det finnes teknikker vi kan bruke for å påvirke hvordan brukeren skanner nettsiden, og dermed bruke dette for å øke konverteringen. 

Et godt eksempel er at mennesker har en tendens til å prioritere blikket på øyne, og spesielt øyne som ser tilbake på oss. Derfor vil et stort bilde av en person som stirrer tilbake på brukeren ofte være noe av det første han legger øynene på. Men vi mennesker er også flokkdyr, og implikasjonen av dette er at om vi benytter et bilde av person som ser i retningen av området der Call-To-Action befinner seg, har flere A/B-tester vist at dette øker konverteringen. Altså: Ser vi et bilde av en person som titter på noe, titter vi også i den retningen.

Et annet godt eksempel er bruk av piler, som er intuitivt for de fleste av oss. A/B-tester har vist at piler som f.eks. på en landingsside peker mot skjemaet som skal fylles ut, har høyere konvertering en piler som peker på produktet eller andre steder. Øynene våre følger altså pilene.

Til slutt vil jeg dra frem CRAP-prinsippet i design (Contrast, Repeating, Alignment, Proximity) som er de 4 viktige påvirkningsfaktorene for design på brukervennlighet. F.eks. er det veldig vanlig at Call-To-Action-knapper har høy kontrast i forhold til andre elementer på siden, og det er ikke tilfeldig. Øyet dras mot kontraster, og det er lettere å se f.eks. en knapp som har en helt annen farge enn resten av siden, enn en som har samme fargetema. 

Kjør A/B-tester for å eksperimenter med eyeflow

Det kan være mye å hente på konverteringen ved å teste ut noen hypoteser om eyeflow. Er dette snakk om konvertering med mye verdi er det kanskje verdt å ta en brukertest med Eyetracking for å se hvor brukerne faktisk titter på dagens nettside også. I verstefall overser de alle de viktige elementene.