Meny

Lukk

Perfekt filtrering for nettbutikk

Erfaringen vår fra en mengde brukertester av nettbutikk er at filtere på kategorisider og søkeresultat er ekstremt viktig for nettbutikk med mer enn bare noen få produkter. Brukere er utålmodige og vil ikke lete gjennom rad på rad av produkter for å finne det som er relevant for dem. I dette innlegget vil jeg legge frem våre anbefalninger til god filtrering i nettbutikk, basert på våre funn og observasjoner i brukertester.

Fra produktorientert til brukerorientert

Altfor mange nettbutikker har en produktorientert tilnærming til filtrering på sine sider. Enten fordi de er begrenset av teknologien, begrenset av datagrunnlaget eller fordi de ikke forstår viktigheten av brukerorientert filtrering.

Med brukerorientert filtrering mener jeg at filtreringen er utviklet med utgangspunkt i brukerens behov og atferd, ikke produktenes egenskaper. At filtreringsfunksjonen er utviklet med det mål å hjelpe brukeren i kjøpsprosessen med de utfordringene han måtte ha, ikke bare være en teknisk funksjon for å eliminere resultater fra en liste basert på attributter. Det kaller jeg produktorientert filtrering.

Filtrering handler om å fjerne alt som er i veien, alt støy som hindrer brukeren fra å finne produktene de har lyst til å kjøpe i nettbutikken. Er man ute etter en genser og man bruker størrelse L, er alle gensere som er utsolgt i størrelse L i veien og kun distraksjoner på veien til konvertering.

Så hvordan bruker vi filtreringen når vi handler?

Når man er ute etter å kjøpe et produkt, kan man som bruker ha forskjellige utgangspunkt for dette:

a) “Jeg er ute etter vare X”, hvor brukeren som oftest ender opp med å søke
b) “Jeg er ute etter denne varen, men den må ha X og Y egenskaper”,  hvor filtrering blir ekstremt viktig
c) “Jeg er ute etter en vare i denne kategorien, men usikker på hvem jeg liker”, hvor filtrering kan være ekstremt viktig (men ikke nødvendigvis)

La oss ta noen eksempler på utgangspunkt b som kanskje er det mest interessante for dette innlegget:

1) “Jeg er ute etter et speil i gangen, og det må være ca 60x120cm og helst litt moderne”
2) “Jeg er ute etter en lader til min iPhone 6” (og alle MikroUSB-ladere er uinteressante)
3) “Jeg er på utkikk etter en leke til en 5 år gammel jente”

Alle tilfellene over vil være brukerscenarioer hvor brukeren antageligvis vil forsøke å benytte filtere for å snevre inn utvalget av produkter til å møte hans preferanser og dermed være lettere å sammenlikne og gjøre en kjøpsbeslutning på.

Eksempel c) er spesielt interessant fordi brukerscenarioet i tillegg gjør det svært vanskelig å søke seg frem til hele utvalget av varer som kan være interessant - og er således et type eksempel vi ofte velger å bruke i brukertester for å virkelig stressteste kategori- og søkeresultatsider.

Egenskapene “5 år” og “jente” er ikke egenskaper på produktet, men hva slags bruk produktet passer til. For en tante som skal kjøpe en bursdagsgave er det likevel essensielt å kunne filtrere på dette når hun navigerer i en jungel av leketøy, selv om det for nettbutikken er fort gjort å falle tilbake på standard filtre som pris, kategori, merke og kanskje farge om man er heldig.

Poenget med eksemplene er at i disse brukerscenarioene vil dårlig filtrering nesten garantert gå ut over konverteringsraten til nettbutikken.  

Så hvordan anbefaler vi at filteringen bør være?

  1. Gjør den brukerorientert, og kartlegg kjøpsatferden på hver produktkategori og innfør filtere som er relevante for den kjøpsatferden i hver kategori. (Viktigste egenskaper for brukeren i kjøpsprosessen bør forøvrig gå igjen i produktutlistingen i kategorier og søkeresultat)

  2. Ha de viktigste filterne i hver kategori på toppen (eller først om det er topp-plassert filtrering) men ikke ha for store variasjoner på plassering mellom kategorier slik at det forvirrer brukeren når han navigerer mellom de.

  3. Har filteret mange valg (>10) vis de mest populære og gjem resten av valgene under en TYDELIG “Vis flere valg” lenke/knapp.

  4. Gjør det tydelig hvilke filtere som er satt, f.eks. med en en liten avkrysning eller fargemarkering av valget som ble trykket på.

  5. Oppdater produktlisten automatisk uten at siden må lastes på nytt.

  6. Gjør det umulig å filtrere ned til 0 resultater ved å ha dynamiske filtere som endrer seg avhengig av andre filtere. (Finnes ingen sorte sko, skal heller ikke sort vises som fargefilter om sko er valgt som kategori)

  7. Gjør det mulig å sette flere filtere på hver egenskap såfremt det gir mening for filteret.

  8. Vis fargefilter som både fargepalett og tekst (noen er fargeblinde men skal fortsatt kjøpe lyseblått til nevøen).

  9. Prisslidere fungerer fint, men husk at det skal fungere på tablet og mobil også (og at noen har store tommeltotter så gi det nok plass).

  10. Filtere bør ideelt sett plasseres på venstre side av skjermen, men kan også fungere på toppen om det er gjort på en god måte.

  11. Ikke vis filtere som ikke er relevante.

  12. Slidere fungerer også fint på f.eks. attributter som høyde og lengde.

  13. Pass på å ha med brukstyper som filtere, som f.eks:

    1. Kjønn og alder til lekebutikk

    2. Løpesko eller tursko til sportssko-kategori

    3. Gaming eller kontor til laptop-kategori

  14. Har et filter ekstremt mange valg, og valgene er av en type som brukeren vet hva heter (f.eks. Merke), kan en liten søkeboks for å automatisk få søkeforslag på filtere over filteret være lurt.

  15. Ikke bruk flere typer egenskaper i samme filter. Har man f.eks. størrelse på en kjole bør man konvertere alle størrelser til å være av samme typen slik at brukeren slipper å se Small og Medium sammen med 45 og 46.

  16. Vis hvor mange produkter det er under hvert filter ved f.eks. å skrive (5) bak filteret.

  17. Gjør det tydelig og enkelt å fjerne et enkelt filter, eller fjerne alle filtere som er satt. VI ser ofte i brukertester at brukeren ikke husker de har et filter på, og dermed tror antall produkter er mindre enn det er. Vi anbefaler en “Fjern filtrering”-link på hvert filter som har aktive filtere, samt en tydelig knapp på toppen av alle filtere for å tilbakestille alle filtere.

  18. Om brukeren setter et filter som ligger langt nede på venstresiden, og filteret ender opp med kun et fåtall produkter som ligger på toppen av siden kan brukeren fort tro at noe gikk galt når filteret blir satt. Dette løses enkelt ved å scrolle brukeren opp til der det finnes produkter etter filteret er satt.

  19. Mål hvilke filtere som blir brukt og hvilke som ikke blir brukt ved å sette opp events i Google Analytics. Analyser resultatene jevnlig for å reeavaluere hvilke filtere som bør være tilgjengelig på hver kategori og i hvilken rekkefølge.

  20. Gjennomfør kvalitative undersøkelser (enten på nettsiden via verktøy som Hotjar, eller i brukertesting) for å forstå hvordan brukeren bruker filtere på din nettbutikk og hva dere kan forbedre.

Takk for at du orket å lese så langt om filtrering av produkter på nettbutikker, du kan med stolthet klappe deg på skulderen og si du er en ekte nettbutikk-geek om du synes hele dette innlegget var interessant! Har du lyst til å prate med andre som er lidenskaplig opptatt av nettbutikk og brenner for gode handleopplevelser? Send meg en e-post så tar vi en uforpliktende prat om din nettbutikk og hvordan vi kan få den til å selge mer!