Meny

Lukk

Sjekkliste utforming av nettbutikk

Under har vi laget en liten sjekkliste for utforming av nettbutikker, for å gi deg innblikk og gode tips. Dette er ikke en utfyllende liste, og det er ikke slik at å følge denne slavisk vil gi en suksessfull nettbutikk. God utforming av en nettbutikk krever en inngående analysefase hvor man finner de riktige løsningene for de spesifikke kundesegmentene, produktkategorien og butikk-merkevaren.

Det viktigste punktet: A/B-test endringer du gjør til den nettbutikk!

Ta i bruk A/B-testing og konverteringsoptimalisering som verktøy for å gjøre endringer på din nettbutikk, så slipper du å skyte i blinde. Kanskje noen av tipsene i denne listen ikke er gode tips for nettopp din nettbutikk - og den eneste måten å finne det ut på å er å teste.

Generelt

  1. Lag nettbutikken i responsivt design
    De aller fleste nettbutikker har en betydelig andel trafikk fra mobil og nettbrett

  2. Test nettbutikken på ulike browsere og enheter
    Og test den hvertfall på de nettlesere som kundene deres bruker, de finner du i Google Analytics.

  3. Gjennomfør brukertesting på din nettbutikk
    Du vil lære mye om hvordan ekte kunder bruker nettbutikken, hva de synes er vanskelig, hva som irriterer dem og hva som fungerer bra.

  4. Test hastigheten på nettbutikken 
    Amazon rapporterte at for hver 100ms ekstra lastetid, mistet de 1% i konvertering. En nettbutikk bør ikke ha en loadtid på mer enn 3-4 sekunder.

  5. Gjør handlekurven tydelig, og synlig på alle side
    Helst skal den være synlig også når man har scrollet ned på siden

  6. Plasser handlekurven der kundene forventer å finne den 
    Oppe til høyre er en svært vanlig plassering

  7. Bruk en handlekurv som viser innholdet på mouseover 
    Så man slipper å trykke seg inn på ny side for å se hva man har i kurven.

  8. Bruk brødsmulesti for å gjøre det lett å navigere 
    Denne er også super for Google for å forstå hierarkiet på nettbutikken.

  9. Har dere et stort kategorihierarki, bruk store dropdownmenyer (gjerne store flak).
    Disse gjør det enklere for brukeren å navigere.

    Skjermbilde som viser eksempel på en nedtrekksmeny

  10. Ha en tydelig og synlig søkeboks plassert der kundene forventer å finne den.
    Søk er viktig. Innarbeidede konvensjoner for plassering av søkefelt er øverst på siden, gjerne til høyre eller midtstilt.

  11. Bruk autosuggest eller prediktivt søk.
    På den måten kan brukeren få opp forslag til varer uten å måtte skrive hele produktnavnet. Kanskje visste ikke brukeren nøyaktig hva varen het?

  12. Gjør det enkelt for kunden å komme i kontakt med dere - på alle sider.
    Selv om ikke kunden nødvendigvis kontakter dere, vil det å vite at dere er tilgjengelig bidra til å understreke tryggheten rundt kjøpet.

  13. Gjør kunden klar over hvilke cookies nettbutikken bruker
    I følge lov fra Datatilsynet om bruk av cookies

  14. Gjør det tydelig hvordan man bytter og returnerer varer
    Usikkerhet rundt retur og bytte av varer slår svært negativt ut på konverteringsgraden.

  15. Ha en konsistent og gjennomgående navigasjon på alle undersider
    Ikke forvirr brukeren med fancy navigasjon - gjør det enkelt og intuitivt.

  16. Gjør det enkelt i f.eks. footeren å gi feedback hvis kunden har problemer
    På den måten kan dere fange opp potensielle problemer med nettbutikken.

  17. Ha et nyhetsbrev, og gi brukeren et incentiv (f.eks. en rabattkupong) for å melde seg på
    Trafikk fra nyhetsbrev gir generelt sett mye bedre konvertering enn annen trafikk, men utfordringen er å få brukeren til å melde seg på. Ha relevant informasjon som gir verdi til brukeren, og gi brukeren et godt incentiv til å “betale dere med e-postadressen sin”.

  18. Bruk Social sharing-funksjoner kun hvis dette blir brukt og ikke har negativ effekt på konverteringen (må A/B-testes)
    Det finnes A/B-tester som viser redusert konvertering ved å ha Social sharing-funksjoner på nettbutikken.

  19. Vis leverandørlogoer hvis dette er kjente merkevarer som hjelper å underbygge tillit til nettbutikken (gjerne i footer).
    Soliditet og kredibilitet er viktige faktorer for konverteringsgraden.

  20. Ha live-chat support om du har mulighet til det.
    Mange brukere har kanskje enkle spørsmål om produktene som gjør at de sitter på gjerdet i forhold til å kjøpe.

  21. Vis ikoner for kjente betalingsmetoder (VISA/MasterCard/Klarna)
    Betalingssteget er alltid problematisk i forhold til konverteringer. Gjør det tydelig for brukeren hvordan de kan betale for å redusere usikkerhet.

  22. Ha nettstedskart (sitemap) lenket fra footermeny.
    Bra for Google, bra for tilgjengelighet.

  23. Skill ut kategorier i en egen meny. Horisontal kategorinavigasjon med nedtrekksmeny gir god oversikt over store kategoristrukturer.
    Pass på at eventuelle nedtrekksmenyer er designet og implementert på en god måte, dårlig design og implementering kan ødelegge brukervennligheten.

  24. Pass på at eventuelle mouse-over effekter blir taklet på en annen måte på nettbrett og mobil (som ikke har noe mouseover).
    Ha en gjennomtenkt plan for hvordan eventuelle mouse-over effekter fremstilles på nettbrett og mobil.

  25. Skill mellom toppnavigasjon og bunnnavigasjon. 
    Toppnavigasjon bør kun ha de viktigste elementer (min konto, våre butikker, gavekort osv.) mens bunnnavigasjonen kan ha flere elementer (Stilling ledig, om oss, brukerbetingelser osv)
    Primærfunksjoner som er nødvendige for gjennomføring av kjøp og kjernefunksjonalitet må vektes høyere enn mindre viktige funksjoner.

  26. Pass på at hele nettbutikken er universelt utformet i henhold til forskrifter 
    Det gjør at flere potensielle kunder kan handle, samt er bra for SEO.

  27. Ikke bruk ikoner eller bilder  for å differensiere kategorier med mindre de er 100% forståelige og differensierbare for alle.
    Dersom brukeren ikke ved første øyekast klarer å identifisere kategorien visuelt sett, vil det være en distraksjon og et irritasjonsmoment.

  28. Ha alltid overskriften på nettstedet som H1, og pass på å ha relevant meta description for hver side.
    Disse vil vises i søkeresultater i Google, og har en stor effekt på click-through-rate i Googles organiske søk.

  29. Hvis dere tilbyr gratis frakt over et visst kjøp (anbefales sterkt), gratis produktprøver eller liknende - gjør det tydelig hvor mye som gjenstår for å nå disse for brukeren. Dette kan fungere som incentiv for impulskjøp.
    A/B-tester viser at gratis frakt over X kr kan gi økt gjennomsnittsordre (AOV) på 7-8%. Det vil si økt omsetning på nettbutikken på 7-8%.

 

Skjermbilde som viser en webshop forside

Forsiden

  1. Få tydelig frem hvor brukeren har kommet, hva dere selger og hvorfor dette er det riktige stedet å handle på.
    Reduser bounce rate ved å være tydelige og relevante fra første sekund.

  2. Ha tydelige calls-to-action, og ha de viktigste  over folden.
    Gjør det lett for brukeren å komme seg videre fra forsiden.

  3. Ikke bruk bildekaruseller/kampanjekaruseller som roterer av seg selv
    De reduserer konverteringen.

  4. Bildekaruseller/kampanjekaruseller som ikke roterer av seg selv vil 80% ikke klikke seg videre på
    Så kanskje ikke bruk de heller der det ikke er nødvendig.
  5. Bruk store bilder som viser produkter eller kampanjer
    Med mindre produktene er av en slik type at bilder ikke gir mening.

  6. Selger dere en produktkategori med mye impulskjøp: Vis produkter som legger til rette for random browsing. 
    Kanskje har brukeren lyst på noe han ikke vet hva er - bruk kjente prinsipper fra retail.

  7. Selger dere en produktkategori med en informasjonssøkende beslutningsprosess: Legg til rette for å lett finne produktet kunden søker.
    En proff kokk som skal kjøpe en ny kjele vet kanskje akkurat hvilken han er på utkikk etter.

  8. List opp bestselgere, nye produkter og profilerte produkter om deres produktkategori er av en slik art at det fører til økt salg.
    Dette vil gi gode effekter for produkter hvor random browsing har en effekt.

  9. Få tydelig frem USP (Unique Selling Propositions) for deres nettbutikk. 
    Har dere gratis levering? Levering innen 24t? Fri retur? Gjør dette tydelig for brukeren i en punktliste.

  10. Har dere 10 000 følgere på Facebook, og dette understreker kjøpstryggheten hos kunden - vis det frem! 
    Har dere 89 følgere på Facebook, og det ikke har noe å si på kjøpsbeslutningen - ikke vis det.

  11. Ikke lag en forside som stopper etter folden.
    Brukere er vant til å scrolle og hvis de først har scrollet er det ingen grunn til å ikke la de få se mer innhold.

  12. Hvis hvordan produktene ser ut er viktig, bruk store bilder som gjør brukeren i stand til å få et inntrykk av produktet på bildet. 
    Gjerne med mulighet til å zoome.

  13. Hvis nettbutikken posisjonerer seg på pris - gjør prisen tydelig og stor.
    Det gjør det enkelt for brukeren å scanne produktlister med øynene.

  14. Vis bomber for “nye produkter”, “nedsatt pris”, “kampanje” og “20% rabatt” som gjør det lett for brukeren å differensiere disse i en liste.
    Men ikke bruk det for mye, da mister man kredibiliteten.

  15. Vis redusert pris med overstrykning hvis produktet er nedsatt i pris.
    Få gjerne også frem hvor mye man sparer.

  16. Ha en tydelig Kjøpknapp som gjør det mulig å kjøpe et produkt uten å måtte gå inn på produktsiden (i produktlistningen)
    Denne kan vises på mouseover når nettbutikken vises på annet enn mobil og nettbrett.

  17. Bruk whitespace (tomrom) til å skille blokker, og ikke prøv å presse mest mulig inn på liten plass.
    Brukere leser ikke nettsiden fra venstre til høyre, en linje av gangen. Øynene går på kryss og tvers over nettsiden, og god bruk av Gestalt psykologi gjør det enklere å få oversikt.

  18. Bruk personalisert innhold for å vise kampanjer som er mest sannsynlig at fører til salg.
    Mange nettbutikkplattformer tilbyr innebygde løsninger for dette.

  19. Bruk Recommendation-systemer (Nosto, Apptus) til å vise produkter som er mest mulig relevante for brukeren
    De øker konverteringen.

  20. Vis produkter kunden tidligere har sett på, men ikke kjøpt.
    Kanskje ble kunden avbrutt av et skrikende barn, eller en telefon. Denne funksjonaliteten minner de på varer de i utgangspunktet har vist interesse for.

  21. Hvis nettbutikken ikke er en merkevare med høy kredibilitet, bruk TrustPilot og Trygg Netthandel sertifisering for å underbygge kredibiliteten.
    Det vil øke konverteringen mye for nettbutikker som ikke allerede er svært innarbeidede merkevarer.

 

Skjermbilde som viser en kategoriside på en nettbutikk

Kategorisider

  1. Ha kategorinavnet som tittel (H1) på siden.

  2. Skriv en beskrivende tekst for hver kategori som vises under kategoritittelen
    Det hjelper både brukeren, og gjør underverker for SEO

  3. Gjør det tydelig og enkelt hvordan man navigerer til en underkategori fra valgt kategori
    Kategorisiden var kanskje bare et steg på veien videre for brukeren, gjør denne veien videre tydelig og enkel.

  4. Vis hvor mange produkter som det er i hver underkategori
    Det gjør det enklere for brukeren å orientere seg.

  5. List opp underkategori på en logisk måte 
    Enten alfabetisk eller logisk basert på produktinnhold

  6. List opp underkategorier med en beskrivende tekst til hver kategori som forteller brukeren (og Google) hva slags produkter som ligger i underkategorien.
    Det er ikke alltid intuitivt for brukeren hvordan kategoristrukturen er organisert.

  7. Bruk Markting Automation-systemer til å vise utvalgte produkter som er mest sannsynlig å føre til salg.
    Brukeren er kanskje ikke helt sikker på hvilket produkt som er bra eller populært. En liste med mye kjøpte produkter, eller “relevante produkter for deg” hjelper brukeren å velge.

  8. Vis produkter brukeren sist så på i kategorien
    Kanskje de fortsatt er interessante.

  9. Gjør det enkelt å filtrere innholdet i kategorien basert på relevante attributter som pris, størrelse, merke eller annet relevant for din produktkategori.
    Kategorier med mange produkter kan være overveldende for brukeren å scrolle seg gjennom.

  10. Lag smart filtrering som tilpasser seg produktene som er i kategorien. 
    Koster produktene fra kr 99 til kr 299, må valgene for prisfiltrering også tilpasses dette intervallet.

  11. Vis hvor mange produkter som vises ved de ulike filtreringene.
    Så ikke brukeren ender opp med å filtrere seg til 0 produkter.

  12. Gjør det mulig å legge et produkt i handlekurven rett fra kategorilisten.
    Hvis brukeren allerede har bestemt seg for å kjøpe, er det ikke noe vits å tvinge et ekstra klikk fra ham.

  13. Ikke vis mer produktinformasjon i produktlistingen enn det som er nødvendig for å identifisere et produkt og ta en kjøpsbeslutning. 
    Mer informasjon kan brukeren få ved å klikke seg inn på produktsiden, eller om nødvendig vises på mouseover.

  14. Ikke prøv å vise for mange produkter som mulig på minst mulig plass .
    Whitespace gjør underverker for brukeren evne til å scanne listen med øynene.

  15. Bruk kategorinavn som gir mening for brukeren, og organiser de i hierarki basert på hvor brukeren forventer å finne de ulike kategoriene.
    Ikke fall for fristelsen av å bruke samme kategoristruktur som ligger i ERP-systemet, bare fordi det er enkelt.

  16. Gjør det mulig for brukeren å sortere produktene.
    Så han lettere finner produktet han er ute etter.

  17. Har produktene attributter som er svært viktige for kjøpsbeslutningen, vis disse på en intuitiv måte i produktlistningen.
    F.eks. vis fargevariasjoner på t-skjorter som små bullets

  18. Vis produktrating dersom det gir mening for produktkategorien og kjøpsbeslutningen (og kun da).
    Produktrating kan hjelpe kunden å velge produkt, og gi trygghet rundt kjøpsbeslutningen.

  19. Hvis dere bruker infinite scroll, lag en “til toppen” knapp som følger med når man scroller ned.
    Så det er enkelt for brukeren å komme seg tilbake til start.

  20. Hvis dere bruker infinite scroll, sjekk at det er kompatibelt med Google Ajax crawling, eller bruk Webmaster tools til å laste opp en XML sitemap så alle produkter blir indeksert av Google.
    Infinite scroll laster innhold via Javascript, som ikke Google kan se.

  21. Hvis dere bruker paginering, pass på å bruke rel=prev og rel=next for å gjøre Google klar over at det er paginering.

  22. Ved paginering hvor det er svært mange produkter er det viktig at den er designet slik at det er svært enkelt for brukeren å komme seg til en gitt side på færrest mulig klikk.
    Få brukere orker å trykke “tilbake” og “neste” så veldig mange ganger.

  23. Ved paginering ikke vis for få produkter per side.
    A/B-test det beste antallet for deres nettbutikk og design.

  24. Bruk utvidet innhold på kategorisidene hvis det gir mening i henhold til produktkategorien. Innholdet kan f.eks. forklare hvordan produktene brukes.
    Dette kan hjelpe usikre brukere å bli trygg på sitt kjøp, eller finne inspirasjon til nye kjøp.

Skjermbilde som viser en fiktiv produktside


Produktsider

  1. Gjør det veldig enkelt å identifisere hvor Call-To-Action feltet er (kjøpsknapp / antall / pris)
    Plassering og utforming av action-feltet på produktsiden kan gi store utslag på konverteringen.

  2. Vis stort produktbilde
    Forutsatt at å vise produktet har noe å si for kjøpsbeslutningen.

  3. Vis mulighet for å se varianter av produktet på en enkel måte
    Kommer produktet i flere farger eller utgaver? Gjør det lett for brukeren både å se variasjonene, og velge de ved kjøp.

  4. Hvis utseendet på produktet er viktig for kjøpsbeslutningen, vis bilder av produktet fra ulike vinkler og i bruk.
    Det gjør det lettere for brukeren å ta stilling til om det passer for ham.

  5. La brukeren zoome inn på bildet for å se større versjon
    Dette kan gjøres automatisk ved å holde musepekeren over produktbildet, eller ved å vise større versjon på klikk.

  6. Vis hvor mange produkter som er igjen på lager
    Så brukeren slipper å være usikker å om dere kan levere.

  7. Skap en knapphetsfølelse ved å vise “Færre enn X igjen på lager” om lagerantallet går under et visst nivå.
    Knapphetsfølelse øker sannsynligheten for kjøpsbeslutning. 

  8. Ha produkttittelen som H1, og bruk en beskrivende tittel.
    Dette har de fleste plattformer automatisk.

  9. Dersom produktet er en del av en serie, eller fra et merke, link til en samleside som viser andre produkter fra samme serie eller merke.
    Kanskje er brukeren interessert i flere produkter fra samme merke, eller en annen variant.

  10. Dersom produktet svært liknende eller substituttprodukter, vis disse.
    Kanskje var ikke det aktuelle produktet akkurat slik brukeren ønsket.

  11. Vis mulighet til å legge til i ønskeliste, kun dersom ønskeliste er en funksjon som gir mening for produktkategorien.
    Gir f.eks. mer mening for nettbutikker som selger mulige bryllupsgaver, enn for nettbutikker som kun selger gressklippere.

  12. Hvis du har ønskelister, la brukeren lage disse uten å logge inn.
    Det er en stor terskel for brukere å registrere seg. (http://www.uie.com/articles/three_hund_million_button/)

  13. Vis meningsfull produktbeskrivelse, og om det er behov for lang produktbeskrivelse ha en lenke som sier “Vis mer” for å se hele. 
    Ikke skrem brukeren med en wall of text, men la brukere som har behov for mer utdypende beskrivelse få dette.

  14. Skill ut relevante produktattributter i tabeller som er lett å få oversikt over.
    For noen produktkategorier er det kanskje disse som avgjør kjøpsbeslutningen, gjør det derfor enkelt å få oversikt.

  15. For større varer vis fraktdetaljer som vekt og mål.
    Fraktkostnader er en stor bekymring hos mange nettkjøpere.

  16. For produktattributter som er viktige i kjøpsbeslutningen, vis disse på en fremtredende måte.
    Er det f.eks. fargevariasjoner på produktet, bør produktbildene vises med ulike farger.

  17. Dersom prisen varierer med produktvariasjoner oppdater prisen automatisk når en variasjon er valgt.
    Slik at ikke brukeren blir forvirret når produktet blir lagt i handlekurven.

  18. Ikke tving brukeren til å velge en variasjon, la en av variasjonene være valgt som standard (den mestselgende) og vis dette tydelig.
    Har brukeren klikket seg inn på en sort jakke, ser en sort jakke på bildet, og vil ha en sort jakke, så ikke tving ham til å velge “Sort” fra en nedtrekksmeny i tillegg.

  19. Dersom brukeren må velge ytterligere attributter for å gjennomføre kjøp la disse være standardvalg brukeren må endre.
    Gjør det veldig tydelig at ytterligere interaksjon er nødvendig for å fullføre handlingen.

  20. Bruk video til å demonstrere produktet hvis det gir mening for brukeren.
    Video kan formidle et produkt mye bedre enn bilder og tekst.

  21. Bruk tredjepartsløsninger for anmeldelser
    Vis disse frem for produktkategorier hvor dette tilfører verdi.

  22. Vis frem USP på produktsiden også.
    Mange brukere kommer rett til produktsiden fra søkemotorer.

  23. Fortell om hvordan man returnerer varer.
    Ikke la brukeren være usikker på returpolicyen og la det være et hinder for kjøp. 2 av 3 brukere svarte i en undersøkelse at de ville handle mer online om retur var gratis.

  24. Når brukeren trykker på “Kjøp” eller “Legg i handlevogn”, vis en feedback på at varen ble lagt i handlevognen, og vis frem produktanbefalninger brukeren kanskje også vil like.
    Ideelt sett bør man vise frem supplementprodukter, eller andre produkter som andre brukere kjøpte sammen med dette produktet.

  25. Hvis varen ikke finnes på lager, må det gjøres tydelig for brukeren. 
    Enten ved å ikke vise den i det hele tatt, vise når den kommer på lager, eller la brukeren fylle inn e-post og få beskjed når den kommer på lager.

  26. Vis tydelig hvor mye man sparer om noe er på salg.
    Det gjør det lettere for brukeren å relatere til hvilken verdi tilbudet har for ham.

  27. Hvis det er mulig, vis allerede på produktsiden estimert leveringstid og fraktkostnad.
    93% sier de vil kjøpe mer online om frakten var gratis - fraktkostnad er viktig for brukeren. Faktisk legger mange av brukerne deres varer i handlevognen kun for å estimere fraktkostnad, noe som gjør Cart Completion Raten deres dårligere enn den trenger å være.

Søk

Denne listen baserer seg på kategorilisten, men har spesifikke tillegg for søk. 

  1. I kategorilisten vis kun kategorier som har treff på søket, og hvis hvor mange treff det er i hver kategori.
    Antallet kan fortelle brukeren noe om hvilken kategori som er relevant for søket.

  2. Filtere må vise hvor mange produkter som finnes innenfor hver filtrering. 
    Aldri la brukeren filtrere seg ned til 0 produkter.

  3. Ikke la brukeren bruke en kombinasjon av filtere som gir 0 produkter
    De ulike filterne må påvirke hverandre.

  4. Foreslå alternative søkeord dersom søkeordet brukeren har oppgitt ikke er spesifikt nok. Søker brukeren på “stol”, er det kanskje lurt å foreslå: “Mente du barstol, lenestol eller spisestol?”

  5. Gjør det umulig å bomme på søket med et synonym.
    Det er ikke sikkert brukeren bruker samme ord for produktet som dere.

  6. Gjør det enkelt for brukeren å endre søkestrengen og søke på nytt.
    Slik at brukeren enkelt kan gjøre søket mer spesifikt eller gjøre et nytt søk.

  7. Har dere en nettbutikk med svært mange varer, la brukeren bruke avansert søk til å gjøre initiell filtrering allerede i søkefasen.
    Det gjør brukeren trygg på at han er på rett vei i sin søkeprosess.

  8. Om brukeren klikker inn på et produkt, og deretter trykker tilbake i nettleseren må han komme tilbake til samme sted han var i søkeresultatet.
    Noen brukere åpner produktsider i nye faner eller vinduer, andre gjør alt i samme fane. Brukeren gir fort opp om han ikke kommer tilbake til utgangspunktet om det første produktet han klikket inn på ikke var riktig.

 Handlekurv

  1. Ha funksjon for å lagre handlekurven og sende en reminder på e-post i ettertid om kjøpet ikke blir gjennomført.
    Kanskje ble handleprosessen avbrutt og brukeren er fortsatt interessert i produktene.

  2. Gi tydelig oversikt over hvilke og hvor mange av hver vare som ligger i handlekurven.
    Slik at brukeren føler han har kontroll over prosessen.

  3. Vis tydelig totalsum, og inkluder alle ekstrakostnader og avgifter. 
    Skjulte avgifter er en stor faktor for cart-abandonment.

  4. Gjør det enkelt å gå tilbake og fortsette å handle.
    En strevsom prosess for å fortsette å handle senker gjennomsnittsordren.

  5. Vis kontaktinformasjon til support 
    F.eks. telefonnummer eller live-chat for å senke terskelen for cart-abadonment.

  6. Marker tydelig hvis noen av produktene holder på å gå tom på lager for å skape en knapphetsfølelse hos brukeren.
    Igjen, knapphetsfølelse selger.

  7. Vis tydelig variasjonsvalg og relevante produktdetaljer så brukeren ikke blir usikker på om han har valgt produktet han vil ha.
    All friksjon vi kan redusere hos brukeren øker konverteringen.

  8. Vis estimert leveringstid og fraktkostnad hvis mulig.

  9. Gjør det enkelt å fjerne produkter fra handlekurven, og oppdater totalsummen automatisk.
    Ikke krev noe av brukeren kode kan gjøre for ham.

  10. Bruk Ajax til å automatisk oppdatere totalsummen om man endrer antallet på varer (one-click).
    Så det er tydelig at endringen ble gjennomført.

  11. Vær bevisst på hvordan rabattkoder presenteres, de er en stor faktor for cart-abandonment.
    Brukeren forsvinner for å søke etter rabattkoder, og ender kanskje opp hos deres konkurrent.

  12. Gratis frakt er et stort incentiv for konvertering.
    93% sier de vil handle mer online om frakten var gratis.

  13. Har nettbutikken mulighet for rask levering, få dette frem i handlekurven.
    Et vanlig hinder for å handle på nett er at man ikke kan ta varen med seg hjem med en gang.

  14. Vis frem varer som det er stor sannsynlighet at brukeren vil legge til i handlekurven basert på varene som allerede ligger der. 
    “Trenger du batterier til reiseradioen din?” 


Checkout 

  1. Fjern unødvendige elementer og navigasjon fra denne prosessen
    Her handler alt om å få brukeren i mål med færrest mulig distraksjoner.

  2. Gjør det mulig å handle uten å måtte registrere seg  
    Viktig! $300 millioner knappen: 

  3. Gjør det enkelt for brukeren å få oversikt over hvilke varer som er i handlekurven og hvor mye de koster.
    Kanskje ble brukeren usikker på om han fikk med alt han skulle ha.

  4. Design checkoutprosessen på en slik måte at brukeren blir committed. 
    La de første stegene være enkle for brukeren, terskelen for å gi seg blir større jo lenger i prosessen man har kommet.

  5. Ha alltid betalingssteget som en av de siste stegene.
    Dette steget faller det alltid fra endel brukere, så la de være så comitted til kjøpet som mulig før de eksponeres for betalingen.

  6. Gjør det enkelt for brukeren å få hjelp, enten via live-support eller telefonsupport.
    Alt som kan hindre usikkerhet rundt kjøpet er lurt.

  7. Bryt ned prosessen i få, overskuelige steg det er lett å navigere mellom. 
    Ikke eksponer brukeren for et digert skjema som virker uoverkommelig.

  8. Bruke smarte skjemaer, som fyller ut så mye informasjon for brukere som mulig. 
    F.eks. kan telefonnummeroppslag fylle ut både navn og adresse for brukeren.

  9. Hvis brukeren er registrert fra før, la han slippe å fylle ut all informasjon på nytt.
    Kun verifisere eksisterende informasjon (man kan jo ha flyttet).

  10. Tilby betalingsmetoder (flere) som brukerne kjenner og stoler på. 
    Brukeren må stole på betalingsalternativene.

  11. Betalingsmetoder som mobilbetaling og Klarna kan gi store konverteringseffekter.
    Vi vet alle hvor herk det er å finne frem BankID.

  12. Å fjerne kravet om 3D-secure gir høyere konvertering.
    Kanskje ligger BankID-brikka hjemme og man skal kjøpe noe på jobben.

  13. Bruk smart validering, og gjør det veldig tydelig for brukeren om skjemaet har mangler og hva som skal til for å rette disse. 
    Gjerne valider felter mens de fylles ut, og gi brukeren veilledning om hvordan fylle de ut riktig.

  14. Lag gode metoder for error prevention: 
    F.eks. bør et telefonnummer valideres bare basert på siffere, om brukeren bruker mellomrom eller parenteser bør ikke påvirke validering.

  15. Hvis dere skal ha et bekreftelsessteg, sørg hvertfall for at det er helt tydelig at det fortsatt krever handling for å gjennomføre kjøpet. 
    Det er kjedelig å miste salg fordi brukeren ikke forstod han skulle klikke på en siste knapp.

  16. Bruk tekster og visuelle indikatorer på å underbygge trygghet i kjøpsprosessen. 
    Logoer fra betalingsmetoder, Trygg Netthandel-badge, checkmarks osv.

  17. Når brukeren har gjennomført kjøpet, ha en tydelig “Takk!”-side, som forklarer hva som skjer videre og hva brukeren kan forvente. 
    På denne siden kan man også la brukeren opprette konto om han har handlet som gjest, melde seg på nyhetsbrev og andre sekundære funksjoner i prosessen.

  18. På Takk-siden bør man også vise flere recommendations brukeren kanskje er interessert i.
    Det er aldri for sent å få et lite ekstra kjøp.

E-poster 

  1. Send e-post til de som ikke fullførte kjøpsprosessen med varene de hadde i handlekurven forutsatt at dere har e-postadressen.

  2. Send takke-epost etter fullført kjøp i tillegg til bestillingsbekreftelse. 
    Bruk innholdet bevisst til å redusere post-purchase dissonance og få tilbakemelding fra brukeren.

  3. Hvis nettbuikken bruker anmeldelser, send kundene en e-post 2-3 uker etter kjøp for å be om en anmeldelse spesifikt av de produktene de kjøpte.
    Link direkte fra e-posten til skjemaet de skal bruke for å gjøre det enkelt for brukeren.

  4. Bruk navnet til kunden i e-poster som sendes de.
    Det øker sannsynligheten for at de leser det.

  5. Hold kunden informert om hva som skjer i leveringsprosessen gjennom e-post. 
    Send oppdatering om at varene er pakket og sendt fra lager osv.

  6. Send e-post med et anbefalninger på produkter som komplimenterer tidligere kjøpte varer.

  7. Ikke send e-post som ikke er relevant til brukerens kjøp, og ikke send så mange at brukeren legger dere i spamboksen.

  8. Over halvparten av alle e-poster åpnes først på mobilen
    Pass på at e-postene deres er responsive og at eventuelle linker fra e-posten er enkle å åpne på mobilen.

  9. Bruk A/B-testing på alle e-poster dere sender ut for å være sikre på at de er så effektive som de kan være.
    Kanskje vil en enkel endring i e-posten føre ti flere klikk.


Og sist men ikke minst…

Test, test og atter test.

 Trenger dere hjelp med utforming av nettbutikken deres, A/B-testing og konverteringsoptimalisering kontakt oss gjerne for et uforpliktende møte hvor vi prater sammen om hvordan vi kan øke omsetningen på deres nettbutikk.