Meny

Lukk

Veksten i netthandel tiltar i april. Her er tallene bak veksten.

I dag meldte SSB om 45% vekst i netthandelen for april 2020 vs. april 2019. Dette er den kraftigste veksten noensinne, med 29% vekst i mars 2020 tett bak. De siste årene har vekstraten ligget på 10-12%. Årsaken er selvsagt Corona situasjonen vi alle befinner oss i.  På tvers av våre nettbutikk kunder i Convert var veksten i april enda høyere, med 78%. I mars 2020 steg omsetningen med 63%. Dette er et paradigmeskifte som kommer til å endre mye, også lenge etter at Coronasituasjonen blir gradvis lagt bak oss.  Bak tallene skjuler det seg en rekke interessante funn om hvordan våre vaner for handel på nettet endres og hvordan mange bransjer vil bli påvirket at denne akselerasjonen. 

Det heter seg at det tar 21 dager å endre en vane. To måneder inn i Corona situasjonen har norske forbrukere derfor hatt godt med tid til å legge om måten de handler på. I tiden fremover får vi nesten for de fysiske butikkenes skyld håpe at denne veksten avtar noe, men det er lite trolig at vi kommer tilbake til dit vi var. Situasjonen vi har befunnet oss i de siste månedene vil føre til at nettbutikkene tar en kraftig andel av markedet, i nær sagt alle bransjer.

Markedet for salg av produkter på nett i Norge var i 2019 på ca. 55 mrd kr. Dette har vokst jevnt og trutt med 10-12% de siste årene. Totalt utgjør netthandelen ca. 10% av retail markedet i Norge. Dette er lavt sammenlignet med opp mot 25% i enkelte Asiatiske markeder og 16-17% i USA noen Europeiske land. I 2020 vil denne andelen øke dramatisk og skape store muligheter for de aktørene som lykkes med å tilpasse seg.

I Convert utvikler og drifter vi en rekke store Norske nettbutikker på tvers av mange bransjer. Samlet omsetning fra våre kunder utgjør noen prosent av disse 55 milliardene. Selv om utvalget ikke er helt representativt gir det allikevel et innblikk til å forstå hvordan dette nå spiller seg ut.

  • Veksten drives primært av en økning i trafikk til nettbutikkene. Flere forbrukere besøker nettbutikkene. I april 2020 så vi en økning på 44% i besøk sammenlignet med april 2019.
  • En stor andel av disse besøkene kommer fra helt nye besøkende. Altså kunder som ikke tidligere har besøkt nettbutikken. Her var veksten for april på 54%.
  • I mars 2020 økte omsetningen med 63% mens den for april steg ytterligere til 77%.
  • For årets første fire måneder samlet ser vi nå at nettbutikkenes omsetning totalt har løftet seg med 43% sammenlignet med januar -  april 2019.
  • Konverteringsraten til alle nettbutikkene har hittil i år svekket seg med 5%. Dette antar vi kan settes opp mot den store økningen i helt nye besøkende som kommer til nettbutikkene, men som ikke er kjent nok med å handle.  
  • Transaksjons størrelse er opp med nesten seks prosent. De som handler kjøper mer og legger flere, dyrere produkter i handlekurven.
  • Økningen i handel fra mobilen har bremset. En sterk vekstfaktor de siste fem årene har vært økning i handel fra mobil. Mens Coronasituasjonen har rammet oss har flere valgt å handle fra PC. Dette ser vi i sammenheng med lavere terskel for å handle fra hjemmekontoret.
  • Det er store individuelle forskjeller blant bransjer og nettbutikker. Blant våre kunder ser vi nettbutikker som har halvert omsetningen sin hittil i år samtidig som andre har tredoblet omsetningen.
  • Trenden for mai ser i stor grad ut til å speile april og veksttakten videreføres på +70%.  

Dette er et dramatisk skifte. Omsetning beveger seg fra tradisjonell handel og inn i rene nettbutikker. Omnikanal aktører som har lykkes med å etablere netthandel sammen med fysisk handel vil dra sterk fordel av dette nå. Denne vekstraten vil påvirke investeringer, budsjettering og fokus i 1000- vis av Norske bedrifter i tiden som kommer. Det som var et mulig satsningsområde for vekst flyttes nå til toppen av agendaen.

Det er visstnok like vanskelig å bli kvitt en vane som det er å tilegne seg den i første omgang. Vi tror Corona situasjonen har permanent endret Nordmenn sine handlevaner og at 2020 blir det året handel på nett virkelig skjøt fart i Norge.

I Convert jobber vi med noen av Norges største og beste digitale handelsaktører. Men vi er klare til å bistå enda flere. Vi ansetter nå bredt på tvers av hele selskapet og rigger oss for at 2020 ble det året da digital handel virkelig skjøt fart.

Torkel Johannessen

torkel@convert.no