Convert blir en del av Pearl Group Les mer

 

 Digital Handel for B2C & D2C

 

En fordel med å være en ecommerce pure-player er at man ikke har samme kompleksiteten som B2B-aktører og omnikanal-aktører må ta hensyn til. Ulempen er at man ofte konkurrerer mot de største og beste aktørene innen netthandel. Så hva skal til for å lykkes med digital handel for forbrukere, enten med egne produkter eller som multibrand? 

Vi har i flere år samarbeidet med og bygd netthandelsløsningene til en rekke ecommerce pure-players som enten produserer egne varer de selger direkte til kunder (DTC) eller som selger en kombinasjon av merkevarer direkte til forbrukere. Dette er ofte blant de aller dyktigste folkene innen digital handel vi har jobbet med, årsaken til det er nok enkel. 

For disse selskapene så er digital handel deres eneste salgskanal, det har det vært siden starten og alt avhenger av resultatene fra netthandel. Denne konsentrasjonen av energi og ressurser gir disse aktørene en klar strategi, prioritering og akkumulert kunnskap som er svært verdifull. 

5 essensielle prioriteringer for å lykkes som ecommerce pure-player   


Brukeropplevelse (UX)


Mange ecommerce pure-players er forholdsvis nye aktører med lavere merkevarekjennskap enn eksempelvis etablerte retailere med fysiske butikker i kombinasjon med digital handel. 

For mange blir dermed UX den nye merkevaren som gjør at de kan skape overlegent bedre kjøpsopplevelser enn konkurrentene og dermed en reell opplevd verdi for kundene. 

Potensielle kunder unnskylder deg ikke for en dårlig opplevelse fordi du er en mindre aktør med færre ressurser enn konkurrenten din, for de så er det veldig enkelt “hvis andre kan det, så skal du kunne det!”
 
Nettbutikken er deres viktigste kanal og brukeropplevelsen er deres viktigste verktøy for for å nå langsiktige mål som et godt renommé og tillit, men også for å nå kortsiktige mål som konvertering, lojalitet og omsetning. 

Vår erfaring er at det er enkelt å si seg enig i dette, men det blir likevel underprioritert og det er årsaken til at man fortsatt kan bruke brukeropplevelse som del av sin differensieringsstrategi fra flere konkurrenter. 

Les mer om hvordan vi arbeider med UX her

 

Best of breed jevner ut forskjellen mellom store og små


Tradisjonelt har den beste og mest innovative teknologien på markedet vært forbeholdt de største selskapene, men slik er det ikke lengre. 

For hvis man bruker en Open Source og API-drevet ecommerce plattform slik som Magento Open Source og Adobe Commerce så har man mulighet til å koble på de beste tjenestene på markedet i det man omtaler som en “best of breed-strategi”, i stedet for å være låst til ecommerce plattformens funksjonalitet isolert sett. 

Gode eksempler på dette er tjenester innen personalisering som Nosto og Clerk, on-site søk som Algolia, Marketing Automation og CRM som Voyado og DotDigital eller produktanmeldelser som Lipscore og Yotpo

For all del, det finnes fortsatt teknologi som koster skjorta, men vår erfaring er at mellomstore og store selskaper i mye større grad benytte de samme tjenestene slik at forskjellen mellom store og små aktører reduseres. 

Om dere ønsker rask utviklingstakt og en fremtidssikker digital plattform som gir dere mulighetene til å konkurrere med de beste, så vil det være viktig å velge en open source plattform som fasiliterer for en slik best-of-breed strategi. 

Les mer om våre plattformer for digital handel her 
 

 

Hastighet 


Å levere en rask og responsiv nettbutikk har direkte påvirkning på SEO, brukeropplevelse og konvertering. Samtidig er det et komplekst tema som krever mer enn å skru opp serverkapasiteten. 

Flere nettbutikker ønsker en Headless Commerce-tilnærming hvor man frikobler front-end fra back-end for å blant annet å øke hastigheten. 

Vi har utviklet Harmony som er en front-end basert på Magento PWA Studio som vi bruker i våre Headless Commerce prosjekter.
 

 

Skalerbarhet 


Vi har sett flere gode vekstselskaper gå fra tidlig suksess til komplett kaos fordi man aldri har planlagt for operasjonell skalerbarhet. Noen har vi heldigvis klart å redde med store snuoperasjoner, men andre har aldri klart å hente seg inn igjen. 

Det vi ofte opplever er at når man starter en nettbutikk så synes man det er enkelt å håndtere ordre og produkter fra nettbutikkens administrasjonspanel, men etterhvert som selskapet vokser så vil vil det gå fra enkelt til ineffektivt. Det fra dette stadiet at mange pure-players som opplever rask vekst får store problemer med økte personalkostnader som endrer marginbildet for å håndtere manuelle oppgaver, treigere leveranser, manglende kontroll og dårligere kundeservice. 

Det å håndtere vekst kan være like utfordrende som å skape vekst, vi arbeider dermed med dette temaet strategisk og operasjonelt for våre kunder. 

Våre løsningsarkitekter arbeider for å effektivisere og automatisere interne arbeidsoppgaver for våre kunder. Vi bruker integrasjonsplattformen vår Flow i samtlige prosjekter hvor vi integrerer nettbutikken med tjenester som ERP & POS for å nevne et par eksempler. 
 

 

Sparringspartner


Å lykkes med digital handel handler om mer enn bits & bytes, selv anerkjente nettbutikkplattformer har sine suksesshistorier og fiaskoer, fordi teknologien er hygienefaktor, det er kompetansen som utgjør forskjellen. 

eCommerce pure players har ofte mindre interne teams og derfor begrenset med kompetanse spredt over mange fagdisipliner. Derfor er det spesielt viktig at vi som deres dedikerte eCommerce byrå fungerer som en aktiv sparringspartner man kan benytte seg av for å styrke intern kompetanse og outsource oppgaver man ikke har tid til å gjennomføre selv. 

Dette gjør vi ved å arbeide strategisk, operasjonelt og med våre tjenester innen UX
 

Så hva kan vi hjelpe dere med? 

 

Vil du vite mer?

Ta en prat med Markus, han er utrolig dyktig på de fleste temaer innen digital handel, og er en trivelig kar i tillegg!

Ta kontakt

Digital strategi, digital transformasjon og endringsledelse

Design, UX og CRO

Netthandel for B2C og B2B-aktører

Masterdata, produktberikelse og mediehåndtering

Best of breed-partnere og inhouse tech

Marketing, personalisering, lojalitet, kundeservice & salg

eCom marketing-spesialister hjelper deg med SEO, SEM og mer

Support, hosting og videreutvikling

Meld deg på nyhetsbrev!