Meny

Lukk

B2B-nettbutikk med Magento2

B2B e-handelsmarkedet er i sterk vekst, Magento møter etterspørselen med etterlengtet produkt.

E-handelsmarkedet er i rivende utvikling om dagen og det er en spennende tid, Forrester Research estimerte i 2013 B2B-netthandelsmarkedet som dobbelt så stort som B2C og Gartner Group har gått så langt som å spå at 85% av kunderelasjonen mellom bedrifter vil skje uten mellommenneskelig interaksjon innen 2020 allerede.

Som nettbutikkleverandør opplever vi økt etterspørsel etter nettbutikker med rendyrket B2B-strategi eller hybrider som fokuserer både på privat (B2C) og bedriftsmarkedet. (B2B), men dette er som oftest prosjekter med høy grad av kompleksitet og selv om bedriftsmarkedet kan lære mye av design & brukeropplevelsen av nettbutikkene innen B2C så er det helt andre utfordringer for bedriftsmarkedet som gjør at de færreste faktisk realiserer ønsket om en ny B2B nettbutikk, da det er svært krevende både økonomisk, tidsmessig og hvert prosjekt har en god andel skreddersydd utvikling som alltid vil representere en viss risiko de fleste bedriftsledere ønsker å leve uten. 

Last ned Magento presentasjonen om B2B-markedet og The Race To Go Digital her. 

Magento inkluderer B2B-funksjonalitet som standard

Men nå har altså Magento, verdens raskest voksende og største nettbutikkplattform, med sine 260 000 kunder verden over lansert nyheten om at de lanserer B2B-funksjonalitet som standard i sitt Enterprise produkt. For oss som offisiell Magento partner er naturligvis gleden stor, for vi har levert en rekke B2B-prosjekter, men da er alltid Magento utgangspunkt og hvert case krever mye skreddersydd utvikling fra vår side.

Nå sier du altså at dette er standard ut-av-boksen? Først var jeg naturligvis noe skeptisk og hadde forholdsvis lave forventninger, da B2B-prosjekter er som vi alle vet svært forskjellige fra prosjekt til prosjekt, så hva har Magento valgt å inkludere som standard som vil være interessant for de fleste?

Vel, selv om plattformen i utgangspunktet har vært produktutviklet for B2C markedet så har faktisk over 40% av Magento kundemassen vært B2B eller hybrid (B2C & B2C) allerede og Internet Retailer kåret plattformen i 2016 til B2B-leader. så de har hatt et utmerket utgangspunkt for å forstå hva bedriftsmarkedet krever.

 

(Magento med fenomenal vekst - bildet er tatt fra Magento sin partner kick-off 2017) 

Resultatet?

 

 

Forrester, en av verdens mest anerkjente forskning og konsulentselskap i verden utnevnte Magento til B2B Leader i deres rapport: “The Forrester Wave™: B2B Commerce Suites for Midsize Organizations, Q3 2017.” 

Rapporten kan du laste ned her

 

Nettbutikkplattformen inneholder blant følgende funksjonalitet: 

  • Mulighet for å ikke vise pris på produkter før man er logget inn, bare til noen brukere eller ikke i det hele tatt.

  • Egne priser per kunde (kalt Pricebooks i Magento)

  • Kundegrupper med egne rabatter

  • Avansert prisberegning basert på andre faktorer som total ordrestørrelse, innhold i handlekurv osv. (kalt prisregler i Magento)

  • Handlelister, Kjøp på nytt fra lister, kjøpe en ordre på nytt og rekvisisjon lister

  • Rask bestilling for kunder som vet hva de skal ha (kalt Quick Order i Magento)

  • Brukerhåndtering/roller og tilganger, rekvisisjoner og godkjenning av ordre fra andre brukere i selskapet.

  • Kjøp ved hjelp av kjøpsordre (PO) eller på kreditt

  • Prisforespørsler og forhandlinger på disse frem og tilbake i systemet (kalt Price Quotes i Magento)

  • Mulighet for flere faktura- og leveringsadresse

  • Oppsett av relasjoner mellom produkter for å vise fram tilbehør

  • Sette sammen produkter i pakker som hører sammen (kalt bundles i Magento)

  • Produkter som har tilvalg eller opsjoner (kalt konfigurerbare produkter i Magento)

  • Laste opp Excel-spreadsheets med bestillinger.

  • At internt salgsteam benytter Magento administrasjonspanel for å sende ut tilbud, godkjenne ordre, segmentere kunder osv.

  • Mye, mye mer.

 

Ny B2B e-bok fra Magento

Magento har akkurat sluppet en ny e-bok som forklarer litt mer om utfordringene du som B2B-aktør kommer til å møte og hvorfor du må starte å satse helhjertet på B2B-netthandel. Last den ned her.

Ønsker du å vite mer om Magento, B2B-nettbutikk eller kanskje ønsker en demo av Magento B2B? Ta kontakt.

 

Ta en prat med en av våre hyggelige rådgivere!