Meny

Lukk

Magento Partner Kickoff 2019

Convert deltok som vanlig på Magento sin årlige partner kick-off i London hvor fjoråret oppsummeres, nyheter for inneværende år annonseres og vi får en smakebit av hva som kommer i fremtiden.  

Dette er først og fremst et arrangement for partnerkanalen til Magento, så mye av innholdet kommuniseres i fortrolighet og kan dermed ikke deles videre. Men, noen godbiter får vi lov til å gi dere allerede nå.

Magento sine arrangementer er alltid godt ladet med amerikansk selvsikkerhet og det skortet ikke på gode resultater eller skryt i år heller. De kunne annonsere at 2018 både var et rekordår i forhold til nye kunder og kundetilfredshet. Magento har nå verdens største økosystem innen ecommerce med 360,000 utviklere totalt og 4,400 apps i egen marketplace. De har ansatt 100 nye ansatte i 2018 og de ser ut til å investere mer lokalt fremover, blant annet med egne ansatte i Skandinavia, noe vi synes er en stor fordel.

60% of digital ecommerce businesses will use an open source ecosystem to scale growth by 2020- Gartner Digital Commerce, 2018

Adobe

Magento vil fortsette å supportere Magento 1 frem til juni 2020, men det betyr ikke at dere som fortsatt ikke har migrert til Magento 2 har god tid, for både vi og mange andre partnere vi har snakket med kan fortelle at det er travle tider med stor etterspørsel om dagen, så vi oppfordrer dere til å starte planleggingen og budsjetteringen for denne migreringen allerede nå og ikke minst få booket inn ressurser til å gjennomføre deres prosjekt.

Magento Cloud

En gjenganger på konferansen var Cloud First, Magento skal først og fremst være en Cloud-basert plattform, noe som også reflekteres i videre roadmap hvor de største investeringene de gjør i år vil være innen Cloud.

Etter en trøblete start med satsingen sin så virker det som de nå har fått momentum og stabilitet, de hadde en 53% vekst av Cloud kunder i 2018 og kunne skryte av 0 nedetid for samtlige Cloud kunder gjennom Q4 2018.

De har gjort en rekke tekniske forbedringer, som jeg sparer dere for her, men mer generelle forbedringer var blant annet at de har oppgradert til AWS EC2 M5 server, flytter alle kunder til en setup hvor hver kunde har egen dedikert server og de har fått etablert et supportapparat i EMEA for kunder.

Product roadmap

På årets event var det ingen store overraskelser, men det var mange forbedringer over et bredt spekter av produktporteføljen. Så er det også svært tydelig at man i stor grad vektlegger videreutviklingen av Magento Commerce fremfor Open Source, hvor flere funksjoner kun blir gjort tilgjengelig for de lisensierte Commerce-kundene.

Progressive Web Apps

Alle vet at handleopplevelsen fra mobile enheter er kritisk, vi har derfor vært interessert i PWA en god stund, som gir en nettbutikk mulighet til å oppleves som en installert app på mobilen din og som blant annet åpner opp for muligheten til å bruke nettbutikken offline. Dette er absolutt ikke en feature man bare kan slå på, men nå har Magento tatt flere steg i riktig retning mot PWA. Ved å bygge inn en arkitektur som hjelper oss som utviklere å bygge PWA, samtidig som de tar i bruk en av verdens største rammeverk for frontend, React. Dette er et veldig spennende område og vi gleder oss til å lære mer om utviklingen av dette fremover.

B2B

Magento introduserte B2B funksjonalitet som “ut-av-boksen” funksjonalitet i Magento Commerce, en av de største gevinstene for både oss og kunder ved å bruke nye Commerce versjonen. I 2018 var 42% av alle nye kunder B2B/B2C-hybrider og Magento fortsetter å investere i B2B-produktutviklingen fremover.

Vi fikk se en rekke funksjoner som ligger i pipeline fremover, samtlige var gode forbedringer innenfor viktige funksjonsområder av eksisterende B2B-funksjonalitet, altså innen tilbudhåndtering, Import/export, skalerbarhet og administrasjon.

Page Builder

Magento ble kåret til markedets beste e-commerce plattform av både Forrester og Gartner i fjor, men som både Magento, vi som partnere og dere som kunder vet, så skyldes ikke den seieren Magento´s fantastiske CMS. Vi har alltid savnet et fleksibelt og brukervennlig system for innholdsproduksjon, noe som selvfølgelig er årsaken til at de fleste Magento byråene har sine egne kreative løsninger, eksempelvis ved å bruke Pimcore CMS. Så vi var super giret når Magento kjøpte opp Bluefoot CMS, som de i ettertid har arbeidet med for å implementere som en naturlig del av Magento Commerce og som har blitt døpt om til Page Builder.

Dette skulle vært lansert i fjor, men har altså blitt utsatt flere ganger. Så det at de bare teaset oss med enda flere forbedringer de har gjort var egentlig bare frustrerende. Men nå er den altså nylig lansert, som del av Commerce 2.3.

Vi har tatt en nærmere titt i forkant av lansering og tror dette kan styrke plattformen betraktelig og være en stor gevinst for dere som har Magento Commerce. Vi gleder oss derfor til å teste den når den først blir lansert, så får vi ta en grundig evaluering opp mot Pimcore CMS.

Oppdatert status for hvilke funksjoner som ligger i backlogg og når de blir publisert kan man forresten se her. 

Ny søkemotor

Mangelen på en intuitiv, smart og fleksibel søkemotor i Magento gjør at mange Magento byråer benytter seg av tredjeparter for å løse akkurat dette, eksempelvis ved å bruke Algolia. Magento sa at de nå jobber med en ny søkemotor som i større grad skal fungere som en “salgsassistent” hvor brukeren får mer nøyaktige resultater, både ved å ta i bruk kontekst, personalisering og maskinlæring for å gjøre søket enda bedre over tid. Vi synes dette var et veldig godt initiativ og noe vi gleder oss til å høre mer om fremover, så får vi benchmarke det med Algolia så fort vi har muligheten til det.

Salg & markedsplasser

I løpet av Q2 så vil Magento Commerce få standardfunksjonalitet for å liste ut produkter på Amazon sin markedsplass og Google Shopping.

Modularisert arkitektur 

Utvikling av en mer modularisert kodebase vil kunne gi oss muligheten til å oppgradere Magento på en enklere måte, skalere opp ressurser for mer enkeltstående bestanddeler av løsningen (Ex: ordre, produkter, pris, checkout), i tillegg til å enklere skreddersy deler av løsningen og vedlikeholde den over tid.

Magento oppgraderinger

Fremover skal de gå over fra en rekke mindre oppdateringer som slippes hyppig (continuous releases) og over til en oppgraderingsplan som omfatter tre mindre oppgraderinger i løpet av året og en større som omfatter en større del av ny utvikling og funksjonalitet. Dette kan hjelpe oss å planlegge oppgraderinger enklere, evaluere behovet for oppgradering og ikke minst får dere sannsynligvis lavere kostnader tilknyttet oppgraderinger på årsbasis enn hva flere opplever nå. 

Business Intelligence (BI)

Magento lanserte i fjor et BI-verktøy som et stand-a-lone produkt og som en bundle med deres Cloud satsing, et initiativ de blant annet har fått skryt for av Forrester i deres evaluering av e-commerce plattformer i 2018. Dette verktøyet har de arbeidet videre med, blant annet med integrasjon til Google Shopping, nye dashboards og notifikasjonsverktøy.

Vi synes dette er en spennende satsing og tror det absolutt er interessant for flere av våre kunder. For å få en bedre forståelse av kundereisen og gjennomføre analyse av store mengder data fra ulike kanaler. Hittil har vi valgt å prioritere andre viktigere tiltak, men nå som vi har fått etablert vår Convert Performance Avdeling så håper vi at dette er et verktøy og område vi kan fordype oss i fremover.

Magento 1 - End of life 

Magento vil fortsette å supportere Magento 1 frem til juni 2020, men det betyr ikke at dere som fortsatt ikke har migrert til Magento 2 har god tid, for både vi og mange andre partnere vi har snakket med kan fortelle at det er travle tider med stor etterspørsel om dagen, så vi oppfordrer dere til å starte planleggingen og budsjetteringen for denne migreringen allerede nå og ikke minst få booket inn ressurser til å gjennomføre deres prosjekt.