Meny

Lukk

X-life rigger seg for videre vekst med ny nettbutikk

En av Norges største nettbutikker innen treningsklær og utstyr, med tusenvis av produkter som hvert år sender ut 100 000 ordre til treningsglade kunder.

X-life opplevde en imponerende vekst i løpet av sine først år, fra 4M i omsetning i 2009 til 70M i omsetning i 2014. De har blitt kåret til årets nettbutikk av Klarna og forklarer selv suksessen med en enkel, men effektiv oppskrift; tilby solide og aktuelle produkter med den beste servicen.

Selskapet ble i 2017 kjøpt opp av Mylna Sport, Nordens største leverandør av treningsutstyr. Konsernet har et bredt nedslagsfelt, representert i flere land og en hybridmodell som vektlegger både B2C og B2B.

Bakgrunn: 

Mylna Sport startet i 2017 en prosess med å sentralisere ulike forretningsområder over på samme forretningssystem for å øke effektivitet og kontroll. I samme prosess ble e-commerce et viktig tema, hvor målsetningen var:

  • Stordriftsfordeler: Bytte fra flere ulike e-commerce plattformer, til en plattform, slik at man kan oppnå gevinster med utvikling av løsninger som kan gjenbrukes fra en nettbutikk til en annen.

  • Forretningsområder: En nettbutikkplattform som dekker samtlige krav til alle av konsernets nettbutikker, uavhengig av land og forretningsområde (B2C/B2B)  

  • Sentralisering: Bygge opp og dele in-house kompetanse på tvers av selskaper i konsernet, rundt samme teknologistack og plattform, en fragmentert rundt en rekke ulike løsninger.  

  • Integrasjoner: En e-commerce plattform med gode muligheter og historikk for å integrere med essensielle forretningssystemer, for større virksomheter.

  • Fremtidssikker: En e-commerce plattform som ikke bare tilfredsstiller dagens krav, men som har forutsetninger for å opprettholde høy grad av utviklingshastighet fremover.

  • Trygghet: En plattform som ikke binder Mylna opp mot en spesifikk lokal aktør, men som har et bredt partnerapparat, slik at man selv kan avgjøre om byrået man velger leverer tilfredsstillende og eventuelt bytte til en alternativ aktør ved behov.

X-life nettbutikk

Prosjektet 

Etter en lang prosess med evaluering av en rekke plattformer og potensielle byråer så falt valget på Magento Commerce og Convert.

Første leveranse har konsentrert seg om å bygge opp en felles plattform for konsernets e-handelsstrategi og lansering av X-life, som blant annet omfatter:

 

Ta en titt på nettbutikken her

Dette har vært et prosjekt hvor vi har samarbeidet med en rekke samarbeidspartnere og vi ønsker spesielt å takke for innsatsen til Oseberg Solutions som er kundens ERP-leverandør.

Ta en prat med Markus for å lære mer!

Du når han på telefon 95 74 78 70 eller markus@convert.no